Misja Hubble przedłużona o pięć lat!

NASA zadecydowała o przeznaczeniu środków na wydłużenie misji kosmicznego teleskopu Hubble o kolejne pięć lat.

Kosmiczny teleskop Hubble (HST) to jedno z najważniejszych narzędzi dla współczesnej astronomii. Wyniesiony na orbitę w 1990 roku podczas misji STS-31 promu Discovery, dzięki kolejnym wyprawom serwisowym i naprawczym, HST jest teleskopem wyposażonym w najnowszy sprzęt obserwacyjny. Ostatnia misja serwisowa, STS-125, odbyła się w 2009 roku. Od tego czasu HST jest w świetnym stanie technicznym i wciąż dostarcza ważnych danych obserwacyjnych.

Tuż po misji STS-125 przewidywano, że około 2015 roku zakończy się misja HST. Wówczas zakładano, że przestaną prawidłowo funkcjonować pokładowe systemy orientacji teleskopu, ważne do długoczasowych obserwacji. Tak się jednak nie stało i do dziś ważne systemy zasilania, orientacji oraz komunikacji HST działają prawidłowo. Z tego powodu NASA zadecydowała o przeznaczeniu dodatkowych prawie 200 milionów dolarów na przedłużeniu działań HST do 30 czerwca 2021 roku. Organizacja, która obecnie zarządza HST to Space Telescope Science Institute w Baltimore.

Dla środowisk naukowych jest to bardzo dobra wiadomość, gdyż w 2018 roku w kosmosie (ściśle w punkcie L2 układu Ziemia – Słońce) znajdzie się „następca” HST – kosmiczny teleskop Jamesa Webba (JWST). Warto tu jednak dodać, że JWST nie jest „dokładnym” następcą HST – nowe obserwatorium będzie prowadzić badania głównie na dłuższych falach spektrum elektromagnetycznego (część zakresu widzialnego do podczerwieni). Niemniej jednak pozwoli to na ponad 2 lata wspólnych obserwacji HST i JWST – jeśli takie będą potrzebne.

Nowa ciemna plama na Neptunie / Credits - NASA, ESA, and M.H. Wong and J. Tollefson (UC Berkeley)

Nowa ciemna plama na Neptunie / Credits – NASA, ESA, and M.H. Wong and J. Tollefson (UC Berkeley)

HST cały czas dostarcza bardzo ważnych danych obserwacyjnych. Zaledwie kilka dni temu poinformowano o obserwacji nowej „ciemnej plamy” na Neptunie. Jest to rozległy obszar chmur, o średnicy ponad 4500 km. Obserwacje Neptuna za pomocą HST wykonano w połowie maja. Te obserwacje zostały porównane z danymi z naziemnych teleskopów astronomicznych. Dzięki tej formie obserwacji możliwe będzie monitorowanie dalszych zmian w atmosferze Neptuna – odległej planety, której od 1989 roku nie odwiedził żaden pojazd z Ziemi.

(Hubblesite, NASA)