Udany start chińskiej rakiety z misją naukową Shijian 10

5 kwietnia o 17:38 UTC nastąpił udany start chińskiej rakiety Długi Marsz 2D z kosmodromu Jiuquan, na pustyni Gobi. Rakieta wyniosła na orbitę bezzałogowy statek kosmiczny Shijian 10, wyposażony w szereg instrumentów badawczych. Eksperyment naukowy potrwa dwa tygodnie.

Misją satelity Shijian 10 jest przeprowadzenie szeregu badań w warunkach mikrograwitacji. Na pokładzie chińskiego satelity znajduje się zespół 19 modułów badawczych, wybranych spośród ponad 200 zgłoszonych aplikacji. Badania obejmują takie dziedziny jak: fizyka cieczy, spalanie w przestrzeni kosmicznej, inżynieria materiałowa, czy biotechnologia. Naukowcy również będą badać wpływy mikrograwitacji na rozwój roślin i zwierząt, w szczególności, w jakim stopniu promieniowanie kosmiczne niszczy DNA.

Zdaniem badaczy, wyniki badań będą niezwykle pomocne w planowaniu misji załogowych. Jeden z eksperymentów Shijian 10 został opracowany przy współudziale Europejskiej Agencji Kosmicznej, Chińskiego Narodowego Centrum Nauk Kosmicznych oraz francuskich i chińskich przedsiębiorstw naftowych. Jego celem jest zbadanie efektu Soreta dla ropy naftowej.

Satelita Shijian 10 w czasie przygotowań do startu / Źródło: Chinese Academy of Sciences/Xinhua

Efekt Soreta jest to proces termomechaniczny wywołany różnicą temperatur w ośrodku i polega na przemieszczaniu się cząsteczek w roztworze lub mieszaninie na skutek gradientu temperatur, prowadząc do zaburzenia jednorodności. Eksperyment pomoże naukowcom lepiej zrozumieć mechanizm magazynowania się ropy naftowej w naturalnych zagłębieniach pod powierzchnią Ziemi.

Na eksperyment składa się 6 niewielkich próbek, umieszczonych w tytanowych cylindrach, pod ciśnieniem 500 razy większym niż panującym powyżej poziomu morza na Ziemi (przypomina to warunki, jakie zachodziły, gdy ropa zbierała się pod skorupą ziemską). Naukowcy będą badać zachowanie się cząsteczek ropy pod wpływem różnych temperatur.

Eksperyment badania efektu Soreta na ropę naftową / Źródło: ESA, A. Verga

Jak podaje Europejska Agencja Kosmiczna, będzie to pierwszy eksperyment tej instytucji, realizowany przy użyciu chińskiego statku kosmicznego. Shijian 10 będzie krążył po orbicie o wymiarach 220 x 482 km, o inklinacji 63˚. Łączna masa satelity to 3,6 tony.

Misja potrwa dwa tygodnie. Po tym czasie, jak podaje chińska agencja prasowa Xinhua, kapsuła satelity opadnie bezpiecznie w regionie Mongolii Wewnętrznej, natomiast na orbicie pozostanie moduł kosmiczny.
Shijian 10 jest 25. chińskim satelitą wielokrotnego użytku.

1. Wielokrotnego użytku???
    Chyba raczej z modułem powracającym.
    Czy ten powrotnik da się znowu wysłać w komos?