Dwuosobowy lot do Tiangong-2

Wraz ze zbliżającym się wystrzeleniem drugiej chińskiej stacji kosmicznej pojawiają się kolejne informacje o szczegółach programu kosmicznego z Państwa Środka.

Tydzień temu pisaliśmy o pośredniej wskazówce, mówiącej o tym, że do nowej chińskiej stacji udadzą się dwie misje załogowe. 28 lutego Agencja Xinhua opublikowała artykuł, w którym podaje więcej szczegółów dotyczących chińskiego programu.

Stacja Tiangong-2 zostanie wystrzelona w trzecim kwartale 2016 roku. Pod koniec roku dwójka astronautów podczas misji Shenzhou-11 uda się na pokład stacji. Wcześniej informacja mówiła zawsze o locie trzech osób. Oznacza to, że Chiny zamierzają przeprowadzić dłuższy lot na pokładzie nowej stacji kosmicznej. Miejsce trzeciego astronauty będzie mogło zostać wykorzystane na dodatkowe zapasy. Szacuje się, że taki lot mógłby potrwać około miesiąca. Taką informacje podaje m.in anglojęzyczny serwis CRI. Poprzedni rekord chińskiego pobytu na orbicie wynosi 14 dni.

Artykuł Agencji Xinhua podał również, iż bezzałogowy statek transportowy Tianzhou-1 zostanie wystrzelony w 2017 roku z nowego kosmodromu Wenchang na wyspie Hainan. Użyta zostanie do tego nowa rakieta nośna, Długi Marsz 7, dla której będzie to drugi lot. Jednocześnie wspomniane artykuły nie podały żadnych informacji o misji Shenzhou-12, o której pisaliśmy tydzień temu.

Więcej szczegółów o chińskim programie załogowym pojawi się zapewne wraz z budową nowej, wielomodułowej stacji kosmicznej, która ma się rozpocząć w 2020 roku. Chiny zapowiadają udostępnić stację dla wizyt gościnnych astronautów z innych państw (analogiczne do radzieckiego programu Interkosmos). Języka mandaryńskiego uczą się już m.in. pierwsi astronauci Europejskiej Agencji Kosmicznej.

1. ” Języka mandaryńskiego uczą się już m.in. pierwsi astronauci Europejskiej Agencji Kosmicznej.” Wy tak na serio?

2. Szpiegowanie czy nie. Jestem za rywalizacją fair, ale rozwój przemysłu kosmicznego jednak popieram bardziej. Chciałbym, żeby Chiny i Indie robiły większe postępy. Może jak USA poczują oddech na plecach to przyśpieszą misję Marsjańską a to może być początek szybszego rozwoju.

3. Czyli Europejczcycy wybierają się na TG 3? A co z ew. problemami natury szpiegowskiej?

• Michał Moroz on

Tak. ESA podpisała już wstępne umowy współpracy dotyczące programu załogowego z Chinami. A co do szpiegowskich problemów – tu wszyscy się zastanawiają.

• Jacek–,a niby kto kogo ma w tej sytuacji szpiegować.? ESA ma i tak już zaklepane Loty w Orionie NASA ,za dostarczenie do niego Modułu Serwisowego.