Największy radioteleskop powstaje w Chinach

Około 10 tysięcy osób zostanie wysiedlonych w promieniu pięciu kilometrów od miejsca budowy gigantycznego radioteleskopu w chińskiej prowincji Kuejczou.

Wynika to z potrzeby stworzenia tzw. „czystej strefy” od promieniowania elektromagnetycznego. Swoje domy będą musieli opuścić mieszkańcy czterech pobliskich wiosek. Rząd zapewnia im zastępcze mieszkania oraz 12 tys. CNY (ok. 7,2 tyś. PLN) rekompensaty na osobę. Dodatkowa pomoc przyznawana jest przedstawicielom mniejszości etnicznych. Proces przesiedleń rozpocznie się we wrześniu bieżącego roku.

Powstający chiński radioteleskop FAST (Five hundred meter Aperture Spherical Telescope) ma być największym tego typu urządzeniem na Ziemi. Gigantyczny instrument, o pojedynczej czaszy o średnicy 500 metrów, przeznaczony będzie m.in. do odbierania potencjalnych sygnałów od obcych cywilizacji oraz badań radioastronomicznych. Rozmiarem, mocą i dokładnością znacznie przewyższy swojego starszego brata – mieszczącego się w Obserwatorium Puerto Rico w Arecibo, o średnicy 305 metrów. Będzie w stanie monitorować 19 odcinków nieba jednocześnie (Arecibo tylko 7), pracując w niskich częstotliwościach radiowych w zakresie 0,7 – 3 GHz.

Budowa radioteleskopu FAST rozpoczęła się w 2011 roku. Koszt całego przedsięwzięcia szacowany jest na 1,2 mld CNY (ok. 725,4 mln PLN). Chiny aktywnie uczestniczą w innych nowatorskich badaniach astronomicznych. Pod koniec 2015 roku na orbitę okołoziemską wyniesiony został teleskop Wukong prowadzący badania w zakresie ciemnej materii. Na drugą połowę 2016 roku zaplanowany został start Hard X-Ray Modulation Telescope. Zaś od 3 lat z powierzchni Księżyca wykonywane są badania przy pomocy teleskopu umieszczonego na lądowniku misji Chang’e 3.

• Chiny nie są aż tak zbiurokratyzowane w przeciwieństwie do USA. W NASA koszty wyniosłyby z 2mld $. Już Feynman (w książce ” A co ciebie obchodzi co myślą inni”) narzekał w latach 80 na to jak bezmyślna instytucją są organy administracyjne NASA, dziś jest jeszcze gorzej.

• W tekscie jest blad. Kazdy z mieszkancow otrzyma zastepcze mieszkanie w czterech nowych kompleksach mieszkalnych. Dodatkowo(oprocz mieszkania) otrzymuja 12,000 yuanow odszkodowania, przedststawiciele mniejszosci 22,000 yuanow.
      Takze kazdy otrzymuje zastepcze mieszkanie+pieniadze.