Przygotowania do pierwszych startów 2016 roku

W przyszłym tygodniu odbędą się dwa pierwsze starty rakiet orbitalnych w 2016 roku.

Ostatni start rakiety orbitalnej w 2015 roku nastąpił 28 grudnia. Był to start chińskiej rakiety CZ-3B. Wiele wskazuje na to, że 2016 rok także rozpocznie się od chińskiego akcentu – na 15 stycznia zaplanowano start rakiety CZ-3B z satelitą telekomunikacyjnym Chinasat-15. Ten start odbędzie się 15 stycznia o godzinie 18:00 CET z kosmodromu Xichang. Będzie to typowy start rakiety wynoszącej satelitę na orbitę geostacjonarną transferową (GTO), a potem geostacjonarną (GEO).

Chinasat-15 / Credits - CAST

Chinasat-15 / Credits – CAST

Drugi planowany start rakiety orbitalnej odbędzie się z USA. Ten start z pewnością będzie obserwowany przez dziesiątki tysięcy ludzi na całym świecie. Będzie to start rakiety Falcon 9R w wersji 1.1 z Kalifornii (Vandenberg) z satelitą naukowym Jason-3. Będzie to drugi start Falcona 9 z Kalifornii – poprzedni odbył się 29 września 2013 roku.  Satelita zostanie umieszczony na orbicie o wysokości około 1350 km i nachyleniu około 66 stopni. Celem Jasona-3 są obserwacje oceanów.

Wizualizacja satelity Jason-3 / Credits - NASA

Wizualizacja satelity Jason-3 / Credits – NASA

Ten lot Falcona 9R v1.1 jest interesujący z kilku powodów:

• będzie to ostatni lot tej wersji rakiety (v1.1),
  • będzie to kolejna próba sprowadzenia pierwszego stopnia rakiety Falcon 9R do lądowania na platformie morskiej,
  • Jason-3 jest satelitą współużytkowanym przez agencje NASA i NOAA – poprzedni lot satelity dla tych agencji odbył się w 2015 roku, także za pomocą Falcona 9 (misja DSCOVR),

Start przewidziano na 17 stycznia (niedziela) na godzinę 19:42 CET. Okienko startowe ma długość około 30 sekund. Można się spodziewać kilku różnych transmisji ze startu, m.in. na NASA TV oraz na stronie firmy SpaceX.

Aktualnie SpaceX buduje plac do lądowania pierwszych stopni rakiet Falcon 9R w bazie Vandenberg. Stanowisko nie jest jeszcze gotowe, zatem w tym locie pierwszy stopień Falcona 9R wyląduje na platformie morskiej. Platforma znajdzie się około 300 km od wybrzeży Kalifornii.

Dotychczasowe próby lądowania pierwszego stopnia Falcona 9R na platformie morskiej były nieudane. Jednakże stopniowo brakowało coraz mniej do sukcesu podczas tych lądowań a ostatnie lądowanie pierwszego stopnia (22 grudnia 2015) na lądzie zakończyło się sukcesem. Jest więc bardzo prawdopodobne, że zbliżające lądowanie Falcona 9R zakończy się także sukcesem.

Na styczeń 2016 zaplanowano łącznie siedem startów rakiet orbitalnych, choć możliwe są opóźnienia. Dla porównania – w styczniu 2015 roku odbyły się zaledwie trzy starty.