Ostatni start orbitalny w 2015 roku w wykonaniu Chińczyków

Kilka godzin temu Chiny wystrzeliły na orbitę ostatnią rakietę orbitalną w 2015 roku. Na orbitę za pomocą jednostki Długi Marsz 3B/G2 wyniesiona została sonda Gaofen-4.

Z portu kosmicznego Xichang Satellite Launch Center rakieta Długi Marsz 3B/G2 wystartowała o godzinie 17:04 czasu polskiego. Na orbitę wyniesiony został pierwszy chiński satelita teledetekcyjny przeznaczony do pracy na orbicie geostacjonarnej.

Głównym ładunkiem satelity są kamery optyczne i pracujące w podczerwieni. Rozdzielczość pierwszego systemu jest lepsza od 50 metrów, natomiast systemu IR wynosi około 400 metrów. Gaofen-4 będzie potrafił zapewniać obrazowanie obszaru o wymiarach 7000 na 7000 kilometrów.

Satelita o masie startowej nieco ponad 4,5 tony będzie operacyjny przez okres około ośmiu lat. Jego celem będzie m.in. monitorowanie katastrof naturalnych, prowadzenie meteorologicznych obserwacji pod zastosowania rolnicze czy obserwacji powiązanych z bezpieczeństwem narodowym.

Seria satelitów Gaofen służy celom stawianym przed systemem obserwacji Ziemi CHEOS (China High-Resolution Earth Observation System), który uzyskał miano jednego z najważniejszych krajowych programów naukowych i technologicznych. Celem systemu jest dostarczanie cennych informacji obserwacyjnych z wykorzystaniem kamer i radarów SAR.

(NSF)