MSL przy wydmach

W grudniu łazik Mars Science Laboratory dotarł do rozległych wydm u podnóża Mt Sharp.

We wrześniu 2014 roku łazik Mars Science Laboratory (MSL) “Curiosity” dotarł do podnóża celu głównego swojej misji: góry o nazwie Mt Sharp. Tę górę przecina głęboki kanion, w którym w poszczególnych warstwach skał powinny być zachowane informacje na temat przeszłości Marsa.

Trasa MSL od początku misji. Stan na sol 1196 (ok 18 grudnia 2015) / Credits - NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona

Trasa MSL od początku misji. Stan na sol 1196 (ok 18 grudnia 2015) / Credits – NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona

Od września zeszłego roku MSL przemieszcza się ku wejściu do wspomnianego kanionu. Trasa łazika jest bardzo urozmaicona – w grudniu 2015 Curiosity dotarł do rozległych wydm. Te obszary otrzymały nieformalną wspólną nazwę “Bagnold Dunes”. Obok jednej z części tych wydm (nieformalna nazwa “High Dune”) łazik był obecny około 6-8 grudnia, a około 18-20 grudnia łazik przebywał obok drugiej części tych wydm (nieformalna nazwa “Namib Dune”).

Naukowcy uważają, że warstwa piasku tworząca te wydmy może mieć grubość nawet kilku metrów. Obserwacje satelitarne sugerują, że niektóre grzbiety wydm mogą przemieszczać się nawet o metr rocznie. Curiosity z bliska będzie mógł zaobserwować proces ruchu wydm. Planowane jest także podjęcie próbki piasku z wydm.

Ślad po ruchu jednego z kół łazika po piaskach wydmy “Bagnold Dunes” / Credits - NASA/JPL-Caltech/MSSS

Ślad po ruchu jednego z kół łazika po piaskach wydmy “Bagnold Dunes” / Credits – NASA/JPL-Caltech/MSSS

Zdjęcie obszaru "Marias Pass" (środek), w którym znajdują się dawne skały osadowe z dużą ilością krzemianów / Credtis - NASA/JPL-Caltech/MSSS

Zdjęcie obszaru “Marias Pass” (środek), w którym znajdują się dawne skały osadowe z dużą ilością krzemianów / Credtis – NASA/JPL-Caltech/MSSS

Przed dojazdem do “Bagnold Dunes”, przez większą część 2015 roku, łazik poruszał się po skałach, które zawierały w sobie pewną ilość krzemianów. Jest to ciekawe odkrycie, gdyż naukowcy uważają, że takie skały krzemianowe mogą powstać w środowisku wodnym o kwaśnym odczynie. Nie wszystkie ze zbadanych skał mogły powstać przy obecności wody. Jedna ze zbadanych (także z wierceniem) skał okazała się zawierać tlenek krzemu, który powstaje w wysokich temperaturach, powyżej 850 stopni Celsjusza. Sugeruje to, że część podłoża skalnego w dawnej przeszłości mogła powstać albo doznać transformacji bez obecności wody. Inne skały natomiast zawierały amorficzne krzemiany z pewną zawartością H2O w swojej strukturze – ich obecność sugeruje zupełnie inne warunki powstania, w znacznie niższej temperaturze.

Podnóże Mt Sharp to zupełnie inny obszar od dna krateru Gale, po którym poruszał się łazik na początku swojej marsjańskiej wędrówki. Na dość krótkim dystansie zauważalne są wyraźne różnice w genezie skał, a także w rzeźbie terenu. Jakie jeszcze tajemnice się tam skrywają?