Ujęcia z misji BEXUS 21

Opublikowano nagranie z misji BEXUS 21, w której wziął udział sprzęt zbudowany przez studentów z Politechniki Wrocławskiej i Uniwersytetu Wrocławskiego.

Program REXUS/BEXUS (Rocket and Balloon Experiments for University Students) jest edukacyjną inicjatywą Niemieckiej (DLR) i Szwedzkiej (SNSB) Agencji Kosmicznej realizowaną we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA). Dzięki niej studenci z krajów członkowskich, do których od 2012 roku zalicza się Polska, mają możliwość realizacji swoich pomysłów na rakiecie (REXUS) bądź balonie (BEXUS).

W grudniu zeszłego roku informowaliśmy o wyborze polskiego eksperymentu FREDE 2015 (FREon Decay Experiment) do tegorocznej kampanii dwóch balonów (oznaczenia: BEXUS 20/21). Ten eksperyment przygotowali wspólnie studenci z Politechniki Wrocławskiej i Uniwersytetu Wrocławskiego. Głównym celem FREDE 2015 jest badanie rozpadu freonów w wyższych warstwach atmosfery.

Loty REXUSów i BEXUSów odbywają się z ośrodka ESRANGE, znajdującego się w Kirunie w północnej Szwecji. Jest to idealne miejsce do studiowania atmosfery, lotów rakiet sondujących w celu uzyskania mikrograwitacji oraz komunikacji z satelitami. Każdego roku odbywa się po przynajmniej kilka lotów rakiet oraz balonów stratosferycznych.

Do startu BEXUSa 21 z FREDE 2015 doszło 7 października 2015 o godzinie 11:31 CEST. FREDE 2015 wystartował w tym locie wraz z dwoma innymi studenckimi eksperymentami: SPADE z Hiszpanii i InTex z Niemiec. Maksymalna prędkość wznoszenia balonu wyniosła 24 m/s. Około godziny 14:00 CEST balon osiągnął maksymalną wysokość lotu – tuż ponad 27 km. Odcięcie balonu nastąpiło o 15:36 CEST. Ładunek wylądował bez większych uszkodzeń w lesie i został podjęty, po czym wrócił do Kiruny.

Poniżej prezentujemy nagranie najlepszych ujęć z lotu BEXUS 21. Autorem nagrania jest Pan Jędrzej Kowalewski, członek zespołu FREDE 2015. Na nagraniu widać m.in. odcięty i opadający balon w pewnej odległości od gondoli z eksperymentami.

Najlepsze ujęcia misji BEXUS 21 / Credits – Jędrzej Kowalewski

Kolejne loty w ramach kampanii REXUS/BEXUS powinny nastąpić w 2016 roku.
Strona projektu FREDE 2015: http://www.frede.pwr.edu.pl/