Creotech Instruments S.A.  – narodowy pionier technologii kosmicznej

Zlokalizowany w podwarszawskim Piasecznie Creotech Instruments S.A. to spółki inna niż wszystkie. Stworzyła ją trójka młodych, polskich naukowców, którym zamarzyło się zbudowanie nad Wisłą branży kosmicznej z prawdziwego zdarzenia. Creotech z powodzeniem realizuje kolejne projekty kosmiczne i ma apetyt na więcej. Ambicją Creotech jest zbudowanie pierwszego polskiego komercyjnego satelity.

Początkowo spółka związana była z projektem naukowym „Pi of the Sky”, którego celem było automatyczne obserwowanie nieba w poszukiwaniu rozbłysków optycznych pochodzenia kosmicznego. Pierwszy sukces pociągnął za sobą kolejne i dziś firma zatrudnia kilkudziesięciu zdolnych naukowców i inżynierów, którzy nie musza wyjeżdżać za granicę, żeby rozwijać się i realizować własne ambicje. Co warte podkreślenia firma kontrolowana jest w 100% przez polski kapitał.

Pasmo kosmicznych sukcesów

Firma bierze udział między innymi we wspólnym projekcie Europejskiej Agencji Kosmicznej i jej rosyjskiej odpowiedniczki, Roskosmos – misji ExoMars. Celem misji jest szukanie śladów życia na Marsie. Spółka Creotech Instruments, działając na zlecenie Centrum Badań Kosmicznych PAN, wykonała już swoje zadanie, które polegało na montażu powierzchniowym (SMT) elementów systemu zasilania zaawansowanej kamery CaSSiS. Kamera będzie wykonywała kolorowe zdjęcia powierzchni Marsa w wysokiej rozdzielczości. Przy jej użyciu fotografowane będą formacje skalne wiązane przez naukowców z emisją śladowych ilości gazów. Te mogą być przejawem procesów geologicznych, którym podlega powierzchnia Marsa, ale mogą być także dowodem, że na Czerwonej Planecie istnieje lub istniało życie.

EXOMARS_MREP-2_mission

EXOMARS / Źródło: Creotech Instruments S.A.

Jako podwykonawca Centrum Badań Kosmicznych PAN Creotech uczestniczy także w projekcie Europejskiej Agencji Kosmicznej, gdzie odpowiada za budowę i montaż komponentów dla eksperymentu naukowego “ASIM” na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Jego celem jest zbadania tajemniczych wyładowań atmosferycznych w wysokich warstwach ziemskiej atmosfery.

Kolejny ciekawy projekt, w którym rola kosmicznej firmy z Piaseczna jest jeszcze większa, ma na celu monitorowanie, potencjalnie groźnych dla ludzi, obiektów orbitujących wokół naszej planety, w tym także tzw. „kosmicznych śmieci”, czyli pozostałości po satelitach, rakietach nośnych i innych ludzkich wytworach. Specjaliści Creotech wyprodukują kamery, które stanowić będą serce każdego z kilkunastu naziemnych teleskopów, monitorujących na bieżąco obiekty krążące po bliskiej orbicie Ziemi, żeby w razie zagrożenia ich wejściem w atmosferę, w porę zawiadomić odpowiednie służby i zminimalizować potencjalne straty w ludziach i majątku.

PROBA 3 / Źródło: Creotech Instruments S.A.

W listopadzie 2015 roku spółka podpisała z Europejską Agencją Kosmiczną wart 3 mln złotych kontrakt na zaprojektowanie i montaż fragmentów układów elektronicznych na potrzeby kosmicznej misji PROBA-3. Celem misji jest pogłębienie naszej wiedzy o zewnętrznych warstwach atmosfery Słońca, czyli korony słonecznej. Zlecone prace prowadzone będą w zakładzie Creotech Instruments w Piasecznie w 2016 i 2017 roku.

Nie tylko kosmos

Kosmiczna firma z Piaseczna zorientowana jest na projekty kosmiczne, ale rozwija także inne nogi biznesowe. Oferuje technologie i aplikacje użytkowe, z których korzystają m.in. ośrodki naukowo-badawcze, operatorzy telekomunikacyjni i sieci handlowe w Polsce i na świecie. Elektronika i specjalistyczna aparatura pomiarowa wyprodukowana przez Creotech wykorzystywana jest w najnowocześniejszych i najbardziej zaawansowanych technologicznie instytucjach badawczych świata, takich jak Europejska Organizacja Badań Jądrowych CERN w Genewie, Instytut Badań Ciężkich Jonów GSI i Centrum Badawcze DESY w Niemczech.

Firma świadczy także usługi montażu kontraktowego dla wymagających klientów biznesowych, dla których jakość jest najważniejsza. Tę najwyższą jakość montowanych układów elektronicznych gwarantuje „kosmiczny” cleanroom, czyli pomieszczenie spełniające rygorystyczne standardy montażu elementów kosmicznych przeznaczonych dla satelitów i stacji kosmicznych.

Cleanroom Creotech składa się z dwóch sterylnych pomieszczeń oraz zaplecza technicznego i magazynowego, a każde z nich wyposażone jest w specjalistyczne urządzenia oraz przyrządy wykorzystywane w przemyśle kosmicznym. Pierwsze z pomieszczeń ma powierzchnię 200 metrów kwadratowych i gwarantuje czystość na poziomie 100 tysięcy cząstek pyłów na stopę sześcienną (obecnie ISO 8). Taka czystość jest wystarczająca żeby montować i testować elementy elektroniczne, które zostaną wysłane w kosmos.

Drugie, mniejsze, 30 metrowe pomieszczenie, spełnia jeszcze bardziej wyśrubowane normy czystości na poziomie 1 tysiąca do 10 tysięcy cząstek pyłów na stopę sześcienną (obecnie ISO 6-7). W tym pomieszczeniu pracować można nad elementami optycznymi na potrzeby projektów kosmicznych. Nad sterylnością pomieszczeń czuwa szereg systemów, które filtrują powietrze i utrzymują jego odpowiednią wilgotność. Cleanroom gwarantuje także ochronę przed niszczącym wpływem ładunków elektrostatycznych na delikatną elektronikę – podłogi obydwu pomieszczeń oraz wszystkie elementy wyposażenia są uziemione.

Creotech wśród liderów wzrostu w Europie Środkowej

Firma Creotech Instruments S.A. została w 2015 roku wyróżniona w 16. edycji prestiżowego rankingu Deloitte Technology Fast 50. Zestawienie obejmuje najszybciej rozwijające się firmy technologicznie innowacyjne w Europie Środkowej. W rankingu liczącym 50 spółek, firmy z polski zajęły aż 19 miejsc. Wyróżnienie na uroczystej gali odebrał Grzegorz Kasprowicz, założyciel i Dyrektor ds. Badań i Rozwoju w Creotech Instruments S.A.

Ranking Deloitte Technology Fast 50 skupia najszybciej rozwijające się środkowoeuropejskie przedsiębiorstwa technologicznie innowacyjne, uszeregowane na podstawie wzrostu przychodów operacyjnych. W jego skład wchodzą trzy kategorie: główna – „Technology Fast 50” oraz dwie podkategorie „Wschodzące Gwiazdy” i „Wielka Piątka”.

Kategoria „Wschodzące Gwiazdy” w tym roku również została zdominowana przez firmy z Polski. Na 12 miejsc rankingowych z naszego kraju jest ich aż 7. Właśnie w tej kategorii, na 5 miejscu, wyróżniona została spółka Creotech Instuments S.A., która w analizowanym okresie (lata 2011-2014) wykazała się dynamiką wzrostu przychodu na poziomie 389 proc., co oznacza że jej przychód w zaledwie 3 lata wzrósł niemal 4-krotnie. Creotech był też jedyną polską spółką, która w kategorii „Wschodzące Gwiazdy” reprezentowała segment „sprzęt komputerowy”. Zarówno tę jak i inne kategorie zdominowały bowiem spółki z segmentu oprogramowania.

1. Na jakiej zasadzie agencje takie jak ESA przyznają zlecenia podwykonawcą? Przyznam, że dotychczas się tym nie zainteresowałem a podejrzewam, że nie działa to na zasadzie przetargu.

2. Świetnie że mamy taką firmę w Polsce, bo jest ich jak na lekarstwo. Wiadomo może czy planują wejść na GPW? Z chęcią zainwestowałbym w tego rodzaju firmy, bo niestety mało podobnych jest.