Amerykanie rozmawiają z Rosjanami o wspólnej misji do Wenus

Amerykańscy naukowcy wznowili rozmowy z Rosjanami o wspólnej misji eksploracyjnej do Wenus.

Potencjalna wspólna misja do drugiej planety w Układzie Słonecznym od Słońca miałaby nastąpić pod koniec przyszłej dekady. Prowadzenie rozmów w ostatnich kilkunastu miesiącach wstrzymywał jednak konflikt na Ukrainie i związane z nim pogarszające się relacje między Rosją i Stanami Zjednoczonymi.

Naukowcy ostatnio wznowili jednak rozmowy. Rosjanie już od dekady prowadzą studia nad misją Wenera-D, która ma być oparta o radzieckie misje z serii Wenera i Wega. Tymczasem Amerykanie zgodzili się na przeprowadzenie jednorocznego studium, którego rezultaty mogą być decydujące w procesie decyzyjnym dyrektorów NASA odnośnie kontynuacji prac i zaangażowania w misję.

Ostatnie spotkanie naukowców miało miejsce na początku października, natomiast w przeciągu najbliższego roku w Moskwie mają się odbyć jeszcze dwa spotkania. Po stronie rosyjskiej za prace odpowiedzialni są naukowcy z instytutu Space Research Institute (IKI).

Rosjanie zakładają, że misja Wenera-D będzie składała się z orbitera i lądownika. Brany pod uwagę jest także scenariusz wykorzystania balonu, dzięki któremu aparatura badawcza przez kilka dni mogłaby zbierać dane na temat atmosfery Wenus.

Wizja artystyczna sondy Wenera-D / Źródło: NASA/IKI/David Senske

Amerykanie z kolei na bieżąco weryfikują założenia potencjalnej misji, aby w sytuacji zaangażowania NASA mogły być skutecznie prowadzone poszukiwania odpowiedzi na pytania zidentyfikowane w czasie przeprowadzania wcześniejszych misji do Wenus. Prace definicyjne są teraz ponownie wznawiane po tym, jak w kwietniu 2014 roku rząd USA nakazał zaprzestania bieżącej współpracy z rosyjskimi podmiotami (nie dotyczyło to największych projektów, takich jak ISS) w efekcie zaanektowania przez Rosję Krymu.

W przypadku orbitera misji Wenera-D zakłada się osadzenie na 24-godzinnej orbicie wokół planety. W ramach misji rozważa się także zebranie danych z przejścia próbnika przez atmosferę oraz poprzez lądownik wprost z powierzchni Wenus.

Druga planeta od Słońca znajduje się na celowniku Rosjan już od 1961 roku, a ostatnia misja zrealizowana została w 1984 roku. Wenera-D miałaby mieć na celu przede wszystkim obserwacje atmosfery, obrazowanie powierzchni oraz identyfikację składu minerałów. Aktywność wulkaniczna także byłaby jednym z tematów obserwacji.

Wystrzelenie misji Wenera-D na pewno nie nastąpi wcześniej jak w 2025 roku. Finalny raport podsumowujący naukowe cele tej misji oraz formę zaangażowania amerykańskich partnerów powinien być gotowy przed 30 września 2016 roku.

(NASA, IKI)