Gotowy model CHEOPS-a

Airbus zakończył budowę modelu satelity CHEOPS.

W zeszłym tygodniu, 13 października, Airbus Defence and Space zakończył budowę strukturalnego modelu CHEOPS-a (CHaracterising ExOPlanet Satellite) zamówionego przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). CHEOPS to pierwszy europejski satelita przeznaczony do poszukiwania planet pozasłonecznych. Prace nad CHEOPS-em postępują według planu. Statek ma być wyniesiony w grudniu 2017 roku.

Teleskop satelity CHEOPS / Credit: Airbus Defence and Space

Airbus Defence and Space, jako główny wykonawca CHEOPS-a, przygotowuje pierwszą serię testów statku kosmicznego w Hiszpanii. Na strukturze platformy zamontowano obciążniki reprezentujące poszczególne podzespoły satelity, a ponadto zintegrowano termomechaniczny model instrumentu pomiarowego. Model strukturalny zostanie teraz poddany próbom mechanicznym, które potrwają do końca roku. Po weryfikacji struktura zostanie wykorzystana jako model do badania parametrów lotu.

Proponowany projekt bazuje na rodzinie platform satelitarnych AstroBus-5, wykorzystanej przy takich statkach kosmicznych jak SPOT 6 i 7, KazEOSat-1, Sentinel-5 Precursor, PeruSat-1 czy MetOp SG.

Głównym instrumentem satelity jest teleskop Ritcheya-Chrétiena. Przez trzy i pół roku z niskiej orbity okołoziemskiej będzie on obserwował jasne pobliskie gwiazdy, o których wiadomo, że mają układ planetarny. Jednym z głównych celów CHEOPS-a jest określenie promieni planet o masach, które poznano już w wyniku badań prowadzonych z obserwatoriów naziemnych. Pozwoli to zmierzyć ich rozmiar i gęstość, i tym samym sklasyfikować je jako planety skaliste, gazowe lub innego typu.

CHEOPS został wybrany w październiku 2012 r. spośród 26 propozycji naukowych, a szacowany koszt misji po stronie ESA wynosi 50 milionów euro. Całkowity koszt misji, wraz z wystrzeleniem, wynosi ok. 110 mln EUR.

(AD&S)

1. “Przeznaczony do poszukiwania…”, a nie “dedykowany poszukiwaniu”. Ten satelita może być co najwyżej dedykowany faraonowi IV dynastii. Poza tym to ciekawa misja, będę śledził postępy.

• Hubert Bartkowiak on

Taki koszt jest podawany w źródłach ESA, ale chodzi o koszt dla samej Agencji. Taka “cena” jest założeniem misji klasy S (small) w ESA. Misje klasy M maja budżet ok. 500 mln EUR. Misje L, 1 mld EUR. ESA podkreśla, że projekt wykorzystuje dużo elementów misji COROT, co mogło obniżyć koszty misji. Koszt całego projektu (np. z osobnym finansowaniem krajowych agencji) i kosztami wyniesienia powinien być mniejszy niż 150 mln EUR (ok. 110 mln EUR). Sprecyzowaliśmy to w tekście. Dzięki za uwagę!