Dawn w drodze na końcową orbitę

Sonda Dawn zaczęła podróż na końcową orbitę wokół Ceres.

Sonda kosmiczna Dawn, należąca do NASA, rozpoczęła manewr wchodzenia na końcową, czwartą orbitę wokół planety karłowatej Ceres.

Po 2 miesiącach obserwacji z odległości 1470 km, 23 października operatorzy sondy uruchomili jej główny silnik jonowy. Manewr spowoduje, że od połowy grudnia Dawn będzie mapować powierzchnię Ceres z ok. 380 kilometrów. Pozwoli to na otrzymanie zdjęć o rozdzielczości 35 metrów/piksel.

Naukowcy mają nadzieje, że pozwoli to jeszcze lepiej zobrazować intrygujące, białe plamy na dnie krateru Occator.

Chociaż naukowcy zaplanowali 90 dni obserwacji z nowej orbity, to wykonanych zostanie około 50 dni (7 tygodni). Czynnikiem ograniczającym misję jest budżet (który misja ma do czerwca 2016) i zapas paliwa. Po zakończeniu misji Dawn zostanie “zaparkowana” na stabilnej orbicie wokół Ceres, pozostając jej satelitą.

Krater Occator na Ceres widziany przez sondę Dawn z odległości 1470 km. Mozaika dwóch zdjęć o krótkim i długim czasie ekspozycji / Credit: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

(NASA, SFN)

• Hubert Bartkowiak on

Odpowiadając na Wasze komentarze.

Parkowanie będzie właśnie ostatnim etapem misji, tj. sonda “spocznie” właśnie w ten sposób – pozostając sztucznym satelitą Ceres. Tak jak napisano, ogranicznikiem misji nie jest zapas paliwa do silnika jonowego a hydrazyna napędzająca silniczki korekcyjne. Są one odpowiedzialne chociażby za ustawienie anteny dużego zysku w kierunku Ziemi (czasza nie jest ruchoma). Możliwe, że hydrazyny starczy i do końca 2016 roku, ale na razie misja zabudżetowana do czerwca/lipca.

Sonda nie zostanie rozbita o powierzchnię, aby nie zanieczyszczać biotopu Ceres.

1. A po zaparkowaniu na stabilną orbitę Ceres co dalej? Wiadomo coś? Jakieś jeszcze badania czy obserwacje sonda będzie czynić?

• no właśnie, co to znaczy stabilna orbita ? czy uruchomienie silnika jonowego wyczerpie zapas paliwa? co potem ?