Czwarty Cygnus w trakcie przygotowań do lotu

Wielkimi krokami zbliża się moment powrotu do realizacji misji statków transportowych Cygnus firmy Orbital ATK. Najbliższy start z misją do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zaplanowany jest na 3 grudnia.

W ramach przygotowań do nadchodzącego startu do ośrodka Kennedy Space Center (KSC) na Florydzie przetransportowany został moduł serwisowy statku transportowego Cygnus firmy Orbital ATK. Wydarzenie to zbiega się w czasie z rocznicą katastrofy ostatniej misji zaopatrzeniowej tej firmy.

Moduł serwisowy dla misji OA-4 dostarczony do Kennedy Space Center / Źródło: Orbital ATK

28 października 2014 roku doszło do utraty misji logistycznej statku Cygnus po tym jak kilkadziesiąt sekund po starcie doszło do wybuchu w sekcji napędowej rakiety nośnej Antares. Szczątki rakiety i statku Cygnus spadły na teren portu kosmicznego na Wallops Islands w stanie Wirginia.

Za winne katastrofy wskazano rosyjskie silniki główne rakiety Antares. Przedstawiciele firmy Orbital ATK zamówili na potrzeby realizacji kolejnych misji zaopatrzeniowych dwie rakiety Atlas 5 z firmy United Launch Alliance. W tym czasie trwają prace nad nowym silnikiem dla rakiety Antares.

W dedykowanym hangarze ośrodka KSC dojdzie do połączenia dostarczonego modułu serwisowego statku Cygnus z jego sekcją ładunkową, która została z kolei dostarczona na Florydę na początku sierpnia.

W odróżnieniu od produkowanych modułów napędowych statku Cygnus w fabryce firmy Orbital ATK w Dulles (Wirginia, USA), moduły ładunkowe dostarczane są przez włoski oddział Thales Alenia Space. Wewnątrz znajduje się miejsce dla 3500 kilogramów zapasów na stację ISS.

Przygotowywany moduł serwisowy posiada kilka modyfikacji w porównaniu do swoich poprzedników. Zmiany dotyczą przede wszystkim paneli słonecznych, zbiorników paliwa oraz modułu ładunkowego, który został wydłużony o jeden metr.

Start planowany jest obecnie na 3 grudnia na godzinę 18:02 czasu lokalnego (a więc 4 grudnia, godzinę 00:02 czasu polskiego) ze stanowiska startowego nr 41 na Przylądku Canaveral. Okno startowe będzie się rozciągało na 30 minut.

Misja oznaczona jako OA-4 będzie czwartą z dziesięciu zakontraktowanych misji zaopatrzeniowych pomiędzy Amerykańską Agencją Kosmiczną NASA a firmą Orbital ATK. Piąta misja logistyczna (OA-6) zaplanowana jest obecnie na 10 marca.

Powrót do lotów rakiety Antares spodziewany jest w maju przyszłego roku. Zrealizowana ma zostać wtedy misja logistyczna OA-5. Firma Orbital ATK zapłaciła za dwie rakiety Atlas 5 ze swoich własnych rezerw finansowych.

Po połączeniu modułu serwisowego z ładunkowym nastąpi tankowanie paliwa do sekcji napędowej statku Cygnus oraz załadunek ostatnich zapasów. Wreszcie w połowie listopada dojdzie do zamknięcia statku w osłonie, która trafi na szczyt rakiety Atlas 5.

(Orbital ATK)