Zrzut MPCV Orion (26.08.2015)

NASA wykonała 26 sierpnia zrzut kapsuły MPCV Orion. Był to test bez otwarcia jednego ze spadochronów pomocniczych i bez jednego spadochronu głównego.

Kapsuła Orion jest w różnych wersjach rozwijana już od ponad 10 lat. Jej aktualna wersja to Multi Purpose Crew Vehicle (MPCV), która ma służyć do lotów załogowych w ramach strategii Flexible Path. Prawdopodobnie, pierwsza załoga poleci z Ziemi w przestrzeń kosmiczną właśnie wewnątrz MPCV Orion, mając na celu wylądowanie na Marsie. Także w Orionie ta sama grupa astronautów wróci na naszą planetę.

Pierwszy bezzałogowy lot MPCV Orion odbył się w grudniu 2014 roku. Drugi bezzałogowy lot tej kapsuły nastąpi prawdopodobnie w połowie 2018 roku. Pierwszy załogowy lot powinien nastąpić około 2021 roku.

Zdjęcie modelu MPCV Orion przed zrzutem / Credits - NASA

Zdjęcie modelu MPCV Orion przed zrzutem / Credits – NASA

W międzyczasie NASA przeprowadza serię różnych testów tej kapsuły. Od lat wykonywane są zrzuty modelu tej kapsuły z różnych wysokości, w różnych warunkach. Najnowszy zrzut miał miejsce 26 sierpnia. W zrzucie tym, z 10 km, przetestowano lądowanie w pesymistycznym wariancie: bez otwarcia jednego ze spadochronów pomocniczych i bez jednego spadochronu głównego.

Jeszcze 26 sierpnia NASA opublikowała pierwsze zdjęcia ze zrzutu. Wg NASA test przebiegł prawidłowo. Na zdjęciach z lądowania widać, że kapsuła z dużą siłą uderzyła w ziemię i pod pewnym kątem. Jeden z paneli tego egzemplarza modelu kapsuły oderwał się od reszty konstrukcji. Pierwsze komentarze sugerują, że uderzenie, choć twarde, nie zagrażałoby życiu lub zdrowiu astronautów. Test zatem można uznać za udany.

Zdjęcie kapsuły po lądowaniu - widoczne uszkodzenia / Credits - NASA