Rakietowy czwartek (27.08.2015)

W czwartek 27 sierpnia odbyły się dwa starty rakiet orbitalnych: chińskiej CZ-4C i indyjskiej GSLV Mk 2.

Do pierwszego z tych dwóch startów doszło o godzinie 04:31 CEST. Chińska rakieta CZ-4C wyniosła z kosmodromu Taiyuan satelitę wojskowego serii Yaogan Weixing. Start przebiegł prawidłowo. Satelita został umieszczony na orbicie polarnej na wysokości około 1200 km. Wg chińskich źródeł jest to cywilny satelita, służący obserwacjom Ziemi dla celów rolniczych czy ochrony przed katastrofami naturalnymi. Wg źródeł zachodnich jest to satelita zwiadu optycznego wysokiej rozdzielczości.

Drugi start tego dnia odbył się o godzinie 13:22 CEST. Wówczas indyjska rakieta GSLV Mk 2 wyniosła na orbitę geostacjonarną transferową (GTO) satelitę GSat-6. Start przebiegł prawidłowo. Dla Indii był to ważny start, ponieważ była to demonstracja wysokiego zaawansowania technologii kriogenicznych tego państwa. Ten start przybliża Indie do rozpoczęcia oferowania komercyjnej usługi wynoszenia satelitów telekomunikacyjnych na GTO.

Start GSat-6 / Credits – Ministry of Information & Broadcasting

Satelita GSat-6 ma służyć celom telekomunikacyjnym na potrzeby wojskowe. Masa GSat-6 to 2117 kg. Satelita ma służyć minimum dziewięć lat.

Następny start rakiety orbitalnej powinien odbyć się 28 sierpnia o godzinie 13:44 CEST. Wówczas rosyjska rakieta Proton-M wyniesie satelitę telekomunikacyjnego Inmarsat 5 F3 na orbitę geostacjonarną transferową. Rakieta Proton-M w ostatnich latach zawodziła dość często i tym razem będzie to “powrót do służby” po nieudanym starcie z 16 maja 2015.