Roskosmos wyniesie satelity OneWeb

Roskosmos wstępnie otrzymał kontrakt na wyniesienie 672 satelitów konstelacji OneWeb.

Rosyjska Federalna Agencja Kosmiczna Roskosmos podpisała z Arianespace i OneWeb wstępne porozumienie na temat umowy wyniesienia 672 satelitów w latach 2017-2019. Każdy będzie miał masę 150 kg i trafi na orbitę o wysokości 1200 km.

Właściciele konstelacji OneWeb stawiają sobie za cel dostarczenie szerokopasmowego internetu do każdego zakątka Ziemi za pomocą ogromnej konstelacji małych satelitów.

Kontrakt obejmuje 21 startów rakiet Sojuz, z opcją dalszych 5 na potrzeby wymiany satelitów. Szef Roskosmosu, Igor Komarow, powiedział, że „To największy kontrakt w historii usług wynoszenia na orbitę. Wybór rakiety nośnej Sojuz jest dowodem wysokiej kompetencji rosyjskiego przemysłu kosmicznego”.

Wyjątkowa możliwość osiągnięcia orbity okołobiegunowej z różnych kosmodromów za pomocą tej samej rakiety, wraz z udowodnionymi możliwościami produkcyjnymi, były kluczowe przy wyborze Sojuza jako nośnika konstelacji, który zrobi zgodnie z harmonogramem”, uzasadnia Arianespace w nocie prasowej.

Satelity będą wynoszone z Bajkonuru (Kazachstan), Wostocznyjego (Rosja) i Kourou (Gujana Francuska). Porozumienie w sprawie umowy zostało podpisane 15 czerwca na Paris Air Show.

(Sputnik, Arianespace)