Trudne zadanie od NASA i ESA: obserwuj kometę 67P

NASA i ESA wzywa do obserwacji podróży komety 67P w stronę peryhelium. Zadanie jest jednak bardzo trudne.

Obraz komety 67P / Credits - ESA/MPS/Rosetta

Obraz komety 67P / Credits – ESA/MPS/Rosetta

Padma Yanamandra-Fisher, koordynatorka NASA ds. obserwacji amatorskich komety 67P/C-G na potrzeby misji Rosetta, wzywa astronomów-amatorów do obserwacji komety w trakcie jej podróży do peryhelium. Kometa dotrze do tego punktu swojej orbity 13 sierpnia.

Kometa 67P/Czuriumow-Gierasimienko jest już od roku obserwowana przez europejską sondę Rosetta. Wartość naukową będą jednak miały również obserwacje nieprofesjonalne. Do takich wzywa właśnie NASA i ESA. Jak mówi Yanamandra-Fisher: „Chcielibyśmy zachęcić całą społeczność naukową i amatorską do wspólnych obserwacji. Kiedy indziej będziemy mogli obserwować kometę a jednocześnie badać ją z bliska, “eskortować” do peryhelium, i porównywać oba źródła danych?”.

Portret Rosetty i komety 67P wykonany przez kamerę lądownika Philae

Portret Rosetty i komety 67P wykonany przez kamerę lądownika Philae / Credit: ESA-Rosetta-Philae-CIVA

Profesjonaliści zarezerwowali już czas obserwacyjny na wszystkich dużych teleskopach na świecie. Choć amatorów również ogranicza pogoda, to w zasadzie nie ogranicza ich miejsce obserwacji. Mają też większą swobodę w doborze czasu obserwacji. Do wykorzystania tego zachęcają obie agencje kosmiczne.

Niestety, w praktyce jest to zadanie bardzo trudne. Kometa 67P jest bowiem obiektem bardzo małym i ciemnym. Jej obserwowalna jasność będzie wynosiła około magnitudo 11. Będzie więc widoczna dopiero w teleskopach o dużej aperturze – średnicy 14″ (35 cm). Co więcej, będzie ona widoczna na razie tylko dla mieszkańców północnej półkuli. Na południowym niebie kometa pojawi się dopiero po przejściu przez peryhelium (wrzesień – listopad).

Więcej informacji na blogu NASA JPL.