Egzoplaneta odległa o 13 tysięcy lat świetlnych

Astronomowie potwierdzili istnienie egzoplanety OGLE-2014-BLG-0124L, znajdującej się 13 tysięcy lat świetlnych od Układu Słonecznego.

Większość odkrytych planet pozasłonecznych znajduje się w kosmicznym “podwórku” Układu Słonecznego – do nie więcej niż 2-3 tysięcy świetlnych od nas. Około połowy poznanych egzoplanet odkryto mniej więcej w jednym kierunku dzięki misji kosmicznego obserwatorium Kepler. Ten kosmiczny teleskop przez cztery lata obserwował jeden wycinek nieba, pomiędzy gwiazdozbiorami Łabędzia i Lutni, odkrywając w ten sposób ponad tysiąc planet pozasłonecznych.

W tym samy czasie, gdy astronomowie odkrywali setki egzoplanet w naszym kosmicznym sąsiedztwie, wykryto jedynie 13 obiektów planetarnych krążących dalej od Układu Słonecznego. Najnowszym takim odkryciem jest OGLE-2014-BLG-0124L – egzoplaneta znajdująca się około 13 tysięcy lat świetlnych od nas. Ten obiekt odkryto dzięki zjawisku mikrosoczewkowania.

Tę egzoplanetę odkryto dzięki kosmicznemu teleskopowi Spitzer oraz programowi obserwacyjnemu o nazwie Optical Gravitational Lensing Experiment (OGLE). Egzoplaneta OGLE-2014-BLG-0124L ma masę około 0,5 masy Jowisza z naszego Układu Słonecznego – jest to zatem dość często wykrywany gazowy gigant. Wyliczenia sugerują, że ta egzoplaneta krąży około 3,1 jednostki astronomicznej od swej gwiazdy, która ma masę około 0,7 masy naszego Słońca.

Wszystkie dotychczas odkryte “dalekie” egzoplanety znajdują się bliżej centrum Drogi Mlecznej od Układu Słonecznego. Jak na razie odkryto żadnej odległej planety pozasłonecznej krążącej dalej od centrum Galaktyki niż nasz układ planetarny. Dlatego też wciąż mało wiemy o dystrybucji egzoplanet w naszej Galaktyce.

Aktualnie lista znanych i potwierdzonych planet pozasłonecznych zawiera 1909 obiektów.