NASA wykonała test boostera rakiety SLS

W zeszłą środę (11.03) NASA testowo odpaliła silnik boostera nowej rakiety SLS. Test QM-1 (Qualification Motor 1) trwał dwie minuty.

Był to pierwszy z trzech zaplanowanych testów boostera wchodzącego w skład nowej, gigantycznej rakiety SLS (Space Launch System). Booster został zbudowany przez firmę Orbital ATK. Bazuje on na rakietach wspomagających na paliwo stałe (Solid Rocket Booster), które były używane w lotach wahadłowców.

Booster SLS został wydłużony względem poprzednika i składa się z pięciu segmentów. Dodatkowy segment boostera pozwala na wykorzystanie 25% więcej paliwa.

Nagranie z testu QM-1 / Credits: NASA

Założenia testu były rejestrowane przez ponad pięćset czujników. Zebrane dane pozwolą inżynierom dopracować booster. Kolejny test Qualification Motor zostanie wykonany na początku 2016 roku.

Space Launch System pozwoli NASA przeprowadzić duże misje poza niską orbitą okołoziemską. Pierwszy lot SLS zaplanowany został na połowę 2018 roku. Gigantyczna rakieta wyniesie bezzałogowy moduł Orion w kierunku Księżyca. Kolejny lot SLS, pierwszy z załogą miałby się odbyć trzy lata później. Astronauci zostaliby wysłani na orbitę okołoksiężycową.

Dalsze plany nie zostały jeszcze dokładnie określone. W dalszej przyszłości wykonany ma zostać lot do asteroidy, punktów libracyjnych układu Ziemia-Księżyc, a nawet lot astronautów na orbitę marsjańską. Nieoficjalnie pojawia się coraz więcej sugestii o wysłaniu na orbitę Księżyca małej stacji kosmicznej.

Na przeszkodzie stoi jednak brak wystarczającego finansowania oraz duże uzależnienie amerykańskiego programu kosmicznego od zmiennego cyklu politycznego.