Iran wystrzelił satelitę Fajr

Z kosmodromu w prowincji Semnan 2 lutego wystartowała rakieta Safir-1B. Na orbitę wyniosła małego, 52 kilogramowego satelitę Fajr (Świt, فجر).

Satelita został umieszczony na eliptycznej orbicie o parametrach 220 x 470 km oraz nachyleniu 55,5 stopnia. Jest to czwarty obiekt umieszczony na orbicie przez Islamską Republikę Iranu. Przedtem wyniesione zostały Omid (2009), Rasad-1 (2011) oraz Navid-e Elm-o Sanat (2012). Wcześniej, w 2005 Rosja wystrzeliła pierwszego perskiego satelitę Sina-1.

Fajr jest satelitą technologicznym zbudowanym przez Iran Electronics Industry. Ma formę graniastosłupa o podstawie sześciokątnej z bokami o wymiarach 49 x 35 cm. Satelita wyposażony jest w odbiornik GPS oraz prawdopodobnie napędzany gazem silnik służący do zmian orbity. Przez najbliższe półtora roku ma być wykorzystywany w zastosowaniach teledetekcyjnych. Oficjalnie jest to satelita cywilny.

Jest to kolejna z rzędu próba przeprowadzenia misji. Fajr trafił na orbitę po trzech nieudanych startach rakiety Safir-1B z identycznym ładunkiem.

W najbliższym czasie irański program kosmiczny mogą czekać zmiany. W styczniu pojawiła się publikacja na serwisie War is Boring o rozwiązaniu Irańskiej Agencji Kosmicznej.

Choć same tezy artykułu nie zostały nigdzie potwierdzone, mogą wskazywać, iż program przechodzi przez pewną formę reorganizacji. Iran w ostatnich miesiącach został bardzo silnie dotknięty przez taniejącą ropę. Zmagający się z sankcjami gospodarczymi kraj będzie musiał szukać nowych oszczędności. Wydaje się, że część rozwijanych od lat programów satelitarnych może zostać zredukowana.