Prawo kosmiczne w Chinach ok. 2020 roku

Do 2020 roku Chiny chcą wdrożyć krajowe prawo kosmiczne.

Dyrektor chińskiej agencji kosmicznej CNSA powiedział, w ramach warsztatów prawa kosmicznego odbywających się w Chinach, że Kraj Środka do 2020 roku chciałby wdrożyć prawo kosmiczne. „Chiny zawsze będą przestrzegały międzynarodowego prawa kosmicznego”, mówił Xu Dazhe.

Chiny już ustanowiły politykę i regulacje dotyczącą cywilnych startów w kosmos, rejestracji obiektów kosmicznych oraz redukcji i prewencji w powstawaniu śmieci kosmicznych.

Sekretarz generalny CNSA Tian Yulong powiedział, że „krajowe prawo kosmiczne umieszczono w krajowym planie legislacyjnym, a CNSA zajmuje się jego opracowaniem”.

Deklaracja przestrzegania prawa kosmicznego nie przeszkodziła Chinom przeprowadzić domniemany test broni antysatelitarnej w 2007 roku. Celem był staremy chiński satelita pogodowy o nazwie Fengyun-1C. Test się powiódł – satelita został zniszczony, generując kilka tysięcy odłamków. Konsekwencje tego testu są poważne, gdyż Fengyun-1C znajdował się na dość wysokiej orbicie (około 850 km) a powstałe szczątki będą przez dekady schodzić z orbity, w międzyczasie zagrażając innym satelitom oraz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Warsztaty prawa kosmicznego przeprowadzane są przez OOSA (biuro ds. przestrzeni kosmicznej), agendę ONZ. Mają one pomóc poszczególnym krajom i organizacjom lepiej zrozumieć międzynarodowe prawo kosmiczne. W tym roku bierze w nich udział 30 krajów i organizacji.

(Xinhua)