Start Cygnusa w piątek

Próba startu rakiety Antares ze statkiem Cygnus odbędzie się w piątek 11 lipca.

Po 6 tygodniach zamieszania związanego z silnikami AJ26 wznowiono przygotowania do startu statku Cygnus do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Orbital Sciences Corp. zapowiedziało start na piątek 11 lipca na godz. 17:40:27 GMT). Start odbędzie się z kosmodromu MARS (Mid-Atlantic Regional Spaceport), wydzielonej części ośrodka NASA Wallops Flight Facility, zarządzanej przez władze stanu Wirginia. Spotkanie z ISS powinno nastąpić 15 lipca.

W zeszłym tygodniu statek Cygnus Orb-2 został już połączony z rakietą Antares. Cygnus został też załadowany ładunkiem jaki ma dowieźć do Stacji, o łącznej masie ponad 1600 kilogramów. Będzie to najcięższy ładunek dostarczony do ISS przez prywatny statek kosmiczny.

Rakieta zostanie wytoczona na stanowisko startowe w środę o 12:30 GMT. Następnego dnia ma odbyć się ostateczne sprawdzenie gotowości do startu.

Cygnus Orb-2 będzie drugim lotem firmy Orbital w ramach umowy z NASA na dostarczanie ładunków do ISS. Pierwotnie lot miał odbyć się w maju, ale z uwagi na opóźnienia w locie konkurencyjnej firmy SpaceX, NASA poprosiła o przesunięcie lotu.

Kolejne opóźnienie nastąpiło, gdy 22 maja testowany silnik AJ26, który miał być użyty w jednym z kolejnych lotów, przerwał pracę w trakcie planowanego na 54. sekundy testu akceptacyjnego – sprawdzającego poprawność działania silnika. Przerwanie pracy w 30. sekundzie testu spowodowało rozległe uszkodzenia silnika. Z uwagi na to, inżynierowie wstrzymali przygotowania do startu, aby sprawdzić czy już zamontowane silniki AJ26 w rakietach Antares są podatne na taką samą usterkę.

(SFN)