Foton-M 4 wystartował

Rakieta Sojuz wyniosła w dwumiesięczną misję satelitę Foton z zestawem eksperymentów fizycznych i biologicznych.

O 20:50 GMT w piątek 18 lipca z Bajkonuru wystartowała rakieta Sojuz-2.1a z satelitą Foton-M 4. Oparty o statek Wostok satelita powróci na Ziemie za 2 miesiące z wynikami eksperymentów biologicznych (w tym z żywymi zwierzętami) i fizycznych, jakie znalazły się na jego pokładzie.

Prawie siedmiotonowy statek zabrał w dwumiesięczny lot 22 eksperymenty z Rosji i Niemiec, o łącznej masie 860 kilogramów, głównie dotyczących biologii i materiałoznawstwa. Po tym czasie od statku oddzieli się kapsuła powrotna, która na spadochronach opadnie na terytorium Rosji.

Jeden z eksperymentów będzie badał proces powstawania kryształów półprzewodników w warunkach mikrograwitacji. W tym celu stopione zostaną 3 próbki materiałów, których krystalizacja będzie badana w warunkach różnych pól magnetycznych i wibracji. Wynikowe materiały zostaną potem podzielone między zespoły naukowe z Rosji i Niemiec w celu dalszych badań.

W hermetycznej części Fotona znalazły się też gekony i nasiona roślin. Jak podał Roskosmos, badany będzie wpływ mikrograwitacji na te zwierzęta, w tym na ich zachowania seksualne i rozwój embrionalny. Naukowcy mają mieć stały podgląd na aktywność zwierząt na pokładzie kapsuły.

Jest to szesnasta misja serii Foton od 1985 roku i pierwsza wykorzystująca odświeżoną konstrukcję statku, oznaczoną jako 34KSM.Misje Foton-M są realizowane dzięki zainteresowaniu innych agencji kosmicznych możliwością wynoszenia odzyskiwalnych eksperymentów. Na przyszły rok planowany jest start kolejnego statku tej serii, Fotona-M 5