Foton-M 4 nie działa

Wystrzelony 19 lipca satelita naukowy pozostaje na niezamierzonej orbicie z niedziałającymi silnikami.

RIA Nowosti i AFP informują, że wystrzelony 19 lipca satelita naukowy Foton-M 4 wszedł na nieplanowaną orbitę. Spowodowane jest to niepracującymi silnikami, które nie reagują na komendy z Ziemi.

Jak przekazał reprezentant centrum kontroli lotu misji w Federalnej Agencji Kosmicznej Roskosmos „do zadań centrum kontroli nie należy ocena stanu organizmów żywych na pokładzie Fotona, dla tego też status gekonów, muszek, jedwabników, grzybów, i nasion nie jest nam znany”.

Jeśli Roskosmosowi i Progressowi (producentowi Fotona) nie uda się zażegnać tej kryzysowej sytuacji, będzie to kolejna w ostatnich latach porażka rosyjskiego programu kosmicznego. Porażka tym dotkliwsza, że misje Foton-M są realizowane na zlecenie zagranicznych agencji kosmicznych.

Start pierwszego Fotona-M, 15 października 2002, zakończył się katastrofą z ofiarą śmiertelną. Dwadzieścia sekund po starcie rakieta nośna Sojuz-U zaczęła się rozpadać, a 9 sekund później eksplodowała zasypując stanowisko startowe i jego okolice płonącymi odłamkami. Stanowisko startowe zostało uszkodzone przez upadającą rakietę dodatkową Blok D, a kilometr od stanowiska wybuch pożar lasu. Odłamki i wypadające okna z budynku montażowego zabiły jednego żołnierza i raniły ośmiu.

(RIA Nowosti, SD, AFP)

1. Brawo p. Sol Sol !!!
    A teraz właściwy temat. Rzetelność nakazywałaby sprostowanie tej informacji to znaczy: Foton nie przestał działać tylko stracona została łączność z nim i to w jedną stronę. Należałoby również napisać, że awaria została naprawiona co dobrze świadczy o konstruktorach tego urządzenia i fachowości obsługi. Wniosek jest taki, że nie jest to profesjonalna strona, ale propagandowa gadzinówka, która zajęła swoje bezpieczne miejsce w trwającej wojnie po stronie Usraela i ich bękartów. Tak mało jest w tym kraju uczciwych ludzi.

• Daj spokój. Z takim rozumowaniem to nawet gazetka z Biedronki jest propagandowa. Zapewne w czasie kiedy pisano ten artykuł nie było jeszcze informacji o rozwiązaniu problemów.

2. Oj tam,ale za to strącanie samolotów pasażerskich kacapskim faszystom wychodzi doskonale!

• Hubert Bartkowiak on

Zestawy Buk mają bardzo długą historię. Fotony-M ledwie ponad 10-letnią. Może w tym sęk…

• Miarkuj się troszkę. Dowodów winy separatystów żadnych nie ma poza fejkowymi kontami z VK i nagraniami SBU rzuconymi praktycznie w chwili katastrofy. Jedyny dowód satelitarny/radarowy pokazała Rosja i to był strzał z wojsk Ukrainy + ukrainski SU 25 śledzący Boeinga. USA z nienznanych powodów NIE CHCE pokazać swoich zdjęć satelitarnych. Dziwne jest również, że nie istnieje w mediach temat odpowiedzailności kierowania przez Ukrainę samolotu cywilnego w trefe walk. W 2001 armia ukrainska pomylkowo zestrzeliła samolot paszęrski, a w 1988 uczyniła to flota USA. Nie było wtedy żadnej histerii. Teraz jest histeria, bo tragedię rozgrywa się propagandowo.

Co do faszystów. Jak na razie to banderowscy faszyści odwołujący sie jawnie do SS galizien i nauk bandery spalili 40 bezbronnych ludzi w Odessie, a teraz niszczą za pomoca artylerii skupiska ludności w zbuntowanej prowincji. Nie moja wina, że w polskojęzycznej TV tego nie chcą puszczać, a jak puszczają to z kretyńskim komentarzem, że to separtyści sami się zabijają by popsuć opinię rządowi w Kijowie.

PS. Jak widze zbydlęcenie u niektórych sięga zenitu i muszą swoje wymiociny wylewać nawet na forum kosmonautycznym.

3. Dzisiaj przełożono na nie wiadomo kiedy start usmeńskiej rakiety. Kolejna porażka. Usmeni w tym przekładanie i innych awariach biją rekordy. PR najważniejszy. W tych sk… czasach nie powinno się publikować zaczadzonych kłamliwa usraelską propagandą polskich ludków czatujących tylko by obejszczać rosyjskie nogawki.

• Hubert Bartkowiak on

Po to właśnie przekłada się starty, żeby na orbicie nie było kłopotów. Na ziemi jeszcze można coś zrobić. Z takim Fotonem na orbicie już dużo, dużo mniej.

4. Aegis Maelstrom on

Kolejna porażka Roskosmosu. Ciekawe, czy Włodzimierzowi Włodzimierzowiczowi Putinowi i Miedwiediewowi się znowu skończy cierpliwość. Ledwie w październiku 2013 wymienili Popowkina na Ostapienkę, a tu katastrof ciąg dalszy. W sumie dziwnym to nie jest, bo wymiana jednego gościa na wierchuszce to ostatnia rzecz, która może pomóc i ewidentnie potrzebują całego programu naprawczego, szczególnie w fabrykach. A o takowym nie czytałem – gdyby ktoś miał jakieś info, byłbym wdzięczny.

P.S. Hubercie, można poprawić literówki: dla czego => dlaczego, kosmiczne => kosmicznego.