Cztery manewry Rossety w lipcu

W lipcu Rosetta wykona cztery manewry korekty orbity. Pierwszy już jutro, 2 lipca.

Już jutro, 2 lipca, Rosetta wykona pierwszy z czterech planowanych na lipiec korekt trajektorii lotu. Obsługa nazwała je pieszczotliwie “Fatty” (tłuścioszki), od skrótu “Far Approach Trajectory”.

Obsługa Rosetty wykonuje korekty orbity sondy od początku maja. Dziesięć uruchomień silnika ma zmniejszyć prędkość statku względem jego celu, komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko, o 775 m/s. W efekcie wszystkich tych manewrów 6 sierpnia prędkość sondy względem komety ma być mniejsza niż 1 m/s. Pierwsza z korekt, z 7 maja, pokazała, że silnik sondy jest sprawny i działa bez zarzutu po długim okresie hibernacji.

Kolejne 3 dostosowania trajektorii, oznaczone jako “Near Comet Drift” (NCD) a przezywane przez obsługę “Big Burns”, miały miejsce co dwa tygodnie począwszy od 21 maja. Były to jedne z najdłuższych manewrów przeprowadzonych kiedykolwiek przez statek kosmiczny należący do Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Fatty1 planowany jest na 2 lipca na 14:05:57 CEST. Potrwa 93 minuty i 13 sekund. Zmieni on prędkość sondy o 58,7 m/s. Kolejne trzy mają odbyć się 9 lipca (25,8 m/s), 16 lipca (11,0 m/s), i 23 lipca (4,8 m/s). Po nich będą miały miejsce dwie ostatnie z 10 korekt, tzw. “Close Approach Trajectory”.

Obsługa sondy nie ukrywa, że manewry stają się co raz trudniejsze i że napięcie wśród zespołu rośnie. Im odległość Rosetty od komety jest mniejsza, i im bliższa prędkości docelowej jest prędkość sondy, tym mniejszy staje się margines błędu jaki może popełnić obsługa. Jeśli któryś z najbliższych manewrów przebiegnie w sposób nieplanowany, zespół nadzorujący Rosettę będzie miał tylko kilka dni na ocenę i naprawienie sytuacji.

Przebieg misji można śledzić na blogu misji.

Wielkość komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko w porównaniu do różnych budowli i gór (ziemskich i marsjańskich) / Credits: ESA