Cygnus Orb-2 na ISS (16.07.2014)

W środę 16 lipca bezzałogowy pojazd Cygnus po raz trzeci został przyłączony do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Start drugiej „regularnej” misji zaopatrzeniowej pojazdu Cygnus firmy Orbital Sciences Corporation nastąpił 13 lipca o godzinie 18:52 CEST z komercyjnego kosmodromu MARS, z brzegów amerykańskiej Wirginii. Oznaczenie tej wyprawy to Orb-2. Wraz z poprzedzającą misją testową był to trzeci lot pojazdu Cygnus do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Prywatny automatyczny statek transportowy Cygnus wyniósł do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej prawie 1,5 tony zaopatrzenia, w tym żywność, nowe eksperymenty naukowe, części zamienne, ale też 28 mikrosatelitów serii Flock-1b.

Pomiędzy 13 a 16 lipca Cygnus stopniowo modyfikował swoją orbitę, jednocześnie „doganiając” ISS. Wreszcie, 16 lipca o godzinie 12:36 CEST nastąpiło przechwycenie tego pojazdu przez robotyczne ramię Stacji (SSRMS). Przez kolejne dwie godziny Cygnus był sprowadzany do nadirowego węzła modułu Harmony, do którego został przyłączony o 14:53 CEST.

Przechwycenie pojazdu Cygnus przez SSRMS / Credits – NASA TV

Cygnus pozostanie przyłączony do ISS do połowy sierpnia. Następnie, wypełniony śmieciami i zbędnym sprzętem, zostanie odłączony za pomocą SSRMS od Stacji. Przez kolejne kilka dni (maksymalnie 15 dni) Cygnus pozostanie na orbicie, po czym jego silniczki rozpoczną manewr deorbitacyjny i pojazd spłonie w atmosferze Ziemi.

Misja Orb-2 przebywa bez większych zakłóceń. Jest to potwierdzenie technicznych zdolności firmy Orbital, która – obok firmy SpaceX – przynajmniej do końca 2016 roku będzie dostarczać ładunek do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Loty są „zamawiane” przez NASA w ramach programu Commercial Resupply Services.

Misja Orb-2 jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.