ATV-5 wystartował

Ostatni europejski bezzałogowy pojazd ATV wystartował 30 lipca z kosmodromu w Gujanie Francuskiej. Do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej dotrze 12 sierpnia.

Europejskie pojazdy zaopatrzeniowe ATV (ang. Automated Transfer Vehicle) od marca 2008 roku. Wszystkie ATV zostały nazwane na cześć ważnych naukowców – były to kolejno Jules Verne, Johannes Kepler, Edoardo Amaldi, Albert Einstein i Georges Lemaître. Łącznie Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) zakontraktowała pięć pojazdów ATV, z których ostatni, ATV-5, wystartował 30 lipca 2014 roku.

Do startu ostatniego ATV doszło 30 lipca 2014 roku o godzinie 01:47 CEST. ATV-5 został wyniesiony na orbitę za pomocą europejskiej rakiety Ariane-5 w wersji ES. Start nastąpił z europejskiego kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej. Był to 77. start rakiety Ariane 5. Był to także najcięższy ładunek ze wszystkich dotychczas wyniesionych przez rakietę Ariane 5 – łączna masa ATV-5 i zainstalowanego wewnątrz sprzętu przekroczyła 20 ton. Celem tej wyprawy – podobnie jak poprzednich misji ATV – jest Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS).

Danio pręgowany - na pokładzie ATV-5 / Credits - JAXA

Danio pręgowany – na pokładzie ATV-5 / Credits – JAXA

Na pokładzie ATV-5 znalazło się prawie 6,6 tony ładunku, sprzętu, części zamiennych, paliwa oraz eksperymentów. Z tego 2682 kg to „suchy ładunek” (jedzenie, sprzęt zamienny, eksperymenty naukowe), 570 kg to woda, 100 kg to gaz (azot i tlen), 2230 kg paliwa na potrzeby korekty orbity ISS oraz 860 kg paliwa do przepompowania do rosyjskiej sekcji Stacji. Wśród eksperymentów znajdują się także rybki z gatunku danio pręgowany na których będzie badany wpływ mikrograwitacji na funkcje  życiowe.

ATV-5 dotrze do ISS dopiero 12 sierpnia. Czas pomiędzy startem a cumowaniem ze Stacją zostanie przeznaczony m.in. na serie różnych testów technologicznych. ESA planuje wykorzystać ostatni lot ATV do maksimum.

Zejście z orbity oraz zniszczenie ATV-5 w atmosferze zostanie zarejestrowane przez kamerę zainstalowaną wewnątrz pojazdu. Będzie to wyjątkowa próba rejestracji zniszczenia ATV-5, co pozwoli na weryfikację modeli komputerowych.

W przyszłości moduł serwisowy ATV zostanie zintegrowany z amerykańską kapsułą załogową MPCV Orion. Ten pojazd będzie służyć do załogowych misji poza bezpośrednie otoczenie Ziemi, docelowo aż do Marsa. Pierwsze wyprawy MPCV Orion z ludźmi na pokładzie powinny nastąpić pod koniec tej lub na początku przyszłej dekady.