Udany start rakiety Proton-M z dwoma satelitami

Rosyjska rakieta Proton-M wyniosła 28 kwietnia dwa satelity telekomunikacyjne – kazachskiego KazSat-3 i rosyjskiego Łucz-5W.

Do startu rakiety Proton-M doszło 28 kwietnia o godzinie 06:25 CEST. Start nastąpił z wyrzutni 81 w kosmodromie Bajkonur. Start przebiegł prawidłowo i kilka godzin po starcie satelity zostały prawidłowo uwolnione od górnego stopnia Proton-M. Poniższe nagranie prezentuje ten start. Start dokonano w ramach komercyjnej usługi ILS.

Start Protona-M z dwoma satelitami na pokładzie (28.04.2014) / Credits

Satelita Łucz-5W ma służyć za przekaźnik do telekomunikacji z Międzynarodową Stacją Kosmiczną (ISS). Masa tego satelity wynosi 1140 kg. Czas misji oceniany jest na 15 lat.

Z kolei KazSat-3 to kazachski satelita telekomunikacyjny. Platforma tego satelity została wykonana  w Rosji, a ładunek telekomunikacyjny przez europejską firmę Thales Alenia. Satelita został wyposażony w 28 transponderów na paśmie Ku. Czas misji tego satelity został zaplanowany na 15 lat.

Kolejny start już za kilka godzin. 29 kwietnia, o godzinie 03:35 CEST wystartuje europejska rakieta Vega. Na pokładzie tej rakiety znajdzie się kolejny kazachski satelita – tym razem KazEOSat-2, służący do obserwacji Ziemi.

(PFA, LK)