Progress M-23M zacumował do ISS (09.04.2014)

Z kosmodromu Bajkonur wystartowała 9 kwietnia rakieta Sojuz-U. Na orbitę wyniesiony został bezzałogowy statek transportowy Progress M-23M. Niecałe sześć godzin po starcie Progress dotarł do ISS.

Start nastąpił o godzinie 17:26 (CEST). Lot na orbitę trwał 8 minut i 50 sekund. Według planu rosyjski statek przycumuje do modułu Pirs Międzynarodowej Stacji Kosmicznej o 23:20. Dwa dni temu miejsce zostało zwolnione przez poprzedni pojazd (M-22M), który jeszcze pozostanie na orbicie około tygodnia.

Progress M-23M wypełniony jest niemal trzema tonami paliwa, wody, pożywienia oraz innego sprzętu dla sześciu astronautów przebywających na ISS. Jest to pierwszy lot statku od czasów eskalacji kryzysu krymskiego. Ostatnio amerykańska agencja kosmiczna NASA zerwała wszystkie kontakty z Rosją – nie dotyczy to jednak programu ISS.

Wkrótce Amerykanie również przeprowadzą dwie misje transportowe. Na 14 kwietnia z Florydy zaplanowano start bezzałogowej kapsuły Dragon z trzecią misją zaopatrzeniową do ISS. W czerwcu do Stacji przyłączona zostanie również kapsuła Cygnus.

Niecałe sześć godzin po starcie, o 23:14 CEST nastąpiło udane cumowanie tego pojazdu do ISS. Był to kolejny szybki lot Progressa do ISS. Otwarcie włazów nastąpi jutro.