Korpus ExoMars TGO przekazany do Thalesa

Trzeciego lutego korpus sondy ExoMars Trace Gas Orbiter opuścił zakłady OHB System i trafił do dalszych prac w Thales Alenia Space.

W trakcie specjalnej ceremonii, w obecności przedstawicieli niemieckiego rządu, korpus sondy ExoMars Trace Gas Orbiter, wraz z układem kontroli temperatury i napędem, został przekazany w ręce głównego wykonawcy, firmy Thales Alenia Space, przez niemiecką OHB System AG. Ze strony OHB obecny był dyrektor zarządzający, Marco Fuchs. Na uroczystości był również obecny dyrektor generalny ESA, Jean-Jacques Dordain.

Z terminowego przekazania cieszyła się nowomianowana koordynatorka rządu federalnego Niemiec ds. lotnictwa i przestrzeni kosmicznej Brigitte Zypries: “To bardzo przyjemny początek piastowania mojego nowego stanowiska […]. Dzięki programowi ExoMars niemiecki przemysł kosmiczny może zaprezentować swoje najwyższej klasy umiejętności”. Przekazanie orbitera w ręce Thales Alenia Space, głównego wykonawcy misji, oznacza zakończenie intensywnych prac konstrukcyjnych i testowych. Korpus orbitera TGO jest teraz gotowy na integrację dalszych podsystemów i instrumentów naukowych.

ExoMars jes wspólnym projektem Europejskiej Agencji Kosmicznej i rosyjskiej agencji kosmicznej Roskosmos. Ta podwójna misja zostanie wysłana w kierunku Marsa w 2016 i 2018 roku. Jej pierwsza część, to właśnie Trace Gas Orbiter (TGO), który za 2 lata poleci do Czerwonej Planety wraz z lądownikiem “Schiaparelli”.

Zdaniem TGO będzie wykrycie obecności, lub stwierdzenie braku, metanu i innych gazów w atmosferze Marsa, co mogło by dać dalsze poszlaki na temat istnienia życia biologicznego na tej planecie i procesów geologicznych na niej zachodzących. Po roku 2018 drugim podstawowym zadaniem TGO stanie się pośredniczenie w łączności między europejskim marsjańskim łazikiem i rosyjskim lądownikiem, drugim etapem misji ExoMars, a Ziemią.