Dalsze opóźnienia kazachskiego Bajtereku

Kazachski kosmodrom Bajterek doświadcza kolejnych opóźnień. Winą obarczani są Rosjanie.

Kosmodrom Bajterek ma odgrywać główną rolę w kosmicznych planach Kazachstanu. Powstaje na terenie wynajmowanego Rosjanom ośrodka Bajkonur – pierwszego i najstarszego kosmodromu na świecie. Jak powiedział szef kazachskiego programu kosmicznego, Tałgat Musabajew, Rosja wstrzymuje przekazanie zbudowanej infrastruktury. Trwają spory jak dalej rozwijać projekt ośrodka.

Jak mówi Musabajew, Bajterek jest również rozważany jako miejsce startu rosyjskich rakiet. W zeszłym roku podano, że zrewidowano plany z 2004 roku zakładające starty rakiet Angara. Po zmianach ośrodek miał gościć ukraińskie rakiety Zenit. Rozwijane jeszcze Angary mają zaś startować tylko z nowego rosyjskiego kosmodromu Wostocznyj. W ten sposób Rosja che być w większym stopniu niezależna od Kazachskiego partnera.

Napięcie między oboma krajami wzrosło po katastrofie rakiety Proton-M z 2 lipca 2013 roku, kiedy to rozbiła się tuż obok stanowiska startowego. Ponad 600 ton substancji chemicznych skaziło teren kosmodromu. Musabajew twierdzi też, że kontakty z Rosją pogorszyły się po zmianie władzy w Roskosmosie w październiku 2013 roku.

W styczniu rosyjskie media podawały, że opóźnienia w budowie kosmodromu są spowodowane nieobecnością Kazachstanu w Missile Technology Control Regime – nieformalnym i dobrowolnym stowarzyszeniu państw, powstałym w 1987 roku, mającym na celu kontrolę rozpowszechniania środków przenoszenia broni masowej zagłady. Rosyjski przemysł teoretycznie mógłby spotkać się z sankcjami, gdyby został stwierdzony przepływ newralgicznych technologii do Kazachstanu.

(RIA Nowosti)