Start Protona-M z satelitą TURKSAT-4A (14.02.2014)

Z kosmodromu Bajkonur wystartowała rakieta Proton-M z tureckim satelitą komunikacyjnym. Zostanie on umieszczony na orbicie geostacjonarnej.

TURKSAT-4A, ważący 4850 kg satelita, został zbudowany przez Mitsubishi Electric na bazie platformy DS2000. Satelita będzie świadczył usługi telekomunikacyjne na terenie pokrywającym Europę, Bliski Wschód, Azję Centralną oraz północną Afrykę.

Start nastąpił 14 lutego o godzinie 22:09 (CET). Był to pierwszy lot operatora ILS (International Launch Services) w 2014 roku. Zanim TURKSAT trafi na orbitę transferową ku geostacjonarnej, pięć razy zostaną odpalone silniki stopnia Bruz-M. Dopiero wtedy, 9 godzin i 13 minut po starcie, satelita oddzielił się od górnego stopnia.

{youtube}h86DZhMFxGo{/youtube}
Start Protona-M z TURKSAT-4A – 14.02.2014 / Credits – SpaceVids.tv

Nie wiadomo jeszcze, ile startów rakiety Proton zostanie przeprowadzonych w tym roku. Jeszcze w tym tygodniu kazachsko-rosyjska grupa robocza powinna wydać rekomendację dotyczącą ilości startów rakiet Proton w 2014. Rosnące koszty obsługi Bajkonuru (pojawiające się zwłaszcza po katastrofach rakiet) sprawiły, iż Federacja Rosyjska od kilku lat inwestuje w budowę kosmodromu Wostoczny na dalekim wschodzie. W przyszłości będzie to główny rosyjski port kosmiczny, obsługujący również loty załogowe. Pierwszy lot z Wostocznego zapowiedziany został na przyszły rok.