Odkrywcy.pl: najciekawsze artykuły grudnia

Prezentujemy 4 wybrane artykuły opublikowane na serwisie Odkrywcy.pl.

Ciemna materia to miniaturowe czarne dziury?

Ciemna materia to jedna z największych zagadek wszechświata. Po raz pierwszy jej istnienie zaproponowano w 1933 roku, kiedy podczas obserwacji ruchu galaktyk astronomowie stwierdzili, że musi je przyciągać jeszcze jakaś dodatkowa siła, która utrzymuje je w jednej gromadzie. Nie odnaleziono jednak żadnego obiektu, który mógłby być źródłem tego oddziaływania. Stwierdzono więc, że musi istnieć jakaś niewidzialna dla nas masa, nazwana ciemną materią, wypełniająca wszechświat.

Podjęto już liczne próby zaobserwowania tych cząstek, a nawet sztucznego stworzenia ich w laboratorium. Jak dotąd jednak nikomu nie udało się znaleźć odpowiedzi na pytanie, jak ciemna materia wygląda. Istnieje natomiast wiele teorii. Jedna z najciekawszych głosi, że tajemnicze cząstki to tak naprawdę miniaturowe czarne dziury.

Więcej w serwisie Odkrywcy.pl.

fot. G. Di Achille, University of ColoradoBieguny na Słońcu zamieniają się miejscami

Zdaniem naukowców z NASA proces przebiegunowania Słońca właśnie zbliża się ku końcowi. Trwał on 16 lat, a cały jego przebieg można prześledzić na symulacji pokazującej zmiany pola magnetycznego gwiazdy od stycznia 1997 roku do grudnia 2013 roku.

Zwykle zamiana słonecznych biegunów nie ma praktycznie żadnego wpływu na Ziemię. Zaburzone może zostać pole magnetyczne naszej planety, co może spowodować zakłócenia w działaniu elektroniki. Jednak obecne maksimum aktywności Słońca jest na tyle słabe, że na Ziemi nie odczuliśmy właściwie żadnych zmian.

Odkryto ślady marsjańskiego jeziora

Łazik Curiosity odnalazł ślady świadczące o istnieniu marsjańskich jezior. Jest to pierwszy w historii dowód na występowanie na Czerwonej Planecie zbiorników tego typu.

Analiza próbek wydobytych w marsjańskiej Zatoce Yellowknife wykazała, że na tym obszarze musiało istnieć słodkowodne jezioro. Co więcej, świeża woda znajdowała się w nim jeszcze w czasach, gdy część Marsa była zupełnie wysuszona, a występowały na nim jedynie niewielkie bajora pełne kwasu. Zdaniem naukowców z NASA jezioro musiało mieć około 50 km długości i 5 km szerokości.

W skale znajdowały się również najprawdopodobniej ślady życia. Niestety, badacze nie są w stanie dokładnie określić, jakie organizmy żyły na Marsie. Geolog John Grotzinger przewiduje jednak, że mogłyby to być np. bakterie litotroficzne, które żywią się związkami mineralnymi zwartymi w skałach. Mikroby te na Ziemi żyją m.in. w podwodnych kominach hydrotermalnych.

Zdjęcie wschodu Ziemi wykonane podczas misji Apollo 8 / Credits: NASA

Jak wykonano najsłynniejsze zdjęcie Ziemi?

45 lat temu, 24 grudnia 1968 roku, wykonano historyczne zdjęcie „wschodu Ziemi”. Z okazji rocznicy NASA stworzyła symulację ukazującą jak doszło do zrobienia tej fotografii. Nie jest to zasługa jednej osoby, lecz całego zespołu misji Apollo 8.

Pierwotnie misja Apollo 8 miała odbywać się tylko na orbicie ziemskiej. Plany te jednak zostały zmienione w wyniku doniesień wywiadu o szybkich postępach radzieckiego programu Zond, który przewidywał wysłanie statku Sojuz z jednym lub dwoma kosmonautami na lot wokół Księżyca.

Start rakiety Saturn V odbył się 21 grudnia 1968, a powrót 27 grudnia 1968 roku. Astronauci Frank Borman (dowódca wyprawy), Jim Lovell (pilot modułu dowodzenia) oraz William A. Anders (pilot modułu księżycowego) zostali pierwszymi ludźmi, którzy opuścili niską orbitę okołoziemską i odwiedzili inne ciało niebieskie (czyli dotarli na orbitę okołoksiężycową).

Więcej w serwisie Odkrywcy.pl.

Prezentowane artykuły pochodzą z serwisu Odkrywcy.pl, należącego do Wirtualnej Polski. Serwis Kosmonauta.net współpracuje z serwisem odkrywcy.pl wymieniając się najciekawszymi artykułami.