Gaia dotarła do punktu L2

Europejskie obserwatorium gwiazd o nazwie Gaia zakończyło w ubiegły wtorek proces przemieszczenia do miejsca pracy, które zlokalizowane jest około 1,5 mln km od Ziemi, w punkcie równowagi grawitacyjnej Lagrange’a 2. Gaia przez następne lata prowadzić będzie mapowanie lokalizacji gwiazd w Drodze Mlecznej.

Obserwatorium Gaia, wyposażone w dwa teleskopy oraz największy jak do tej pory zespół detektorów, wyniesione zostało z Gujany Francuskiej 19 grudnia na pokładzie rakiety Sojuz. Przez następne ponad trzy tygodnie trwał manewr przemieszczenia do punktu Lagrange’a 2 (L2), gdzie wpływy grawitacji Ziemi i Słońca znoszą się, zapewniając stabilną pozycję znajdujących się tam obiektów.

Manewr przemieszczenia wykonany został w kilku częściach – wpierw, dzień po starcie, silniki Gai odpalone zostały w celu skierowania jej w kierunku punktu L2. Następnie wykonane zostały jeszcze dwa manewry – 7 oraz 14 stycznia, co ostatecznie wprowadziło sondę na stabilną orbitę Lissajous’a wokół punktu L2. Wykonanie jednego obiegu wokół tego miejsca w przestrzeni zajmować będzie sondzie 180 dni. Kontrolerzy planują wykonywanie dodatkowych manewrów, które zapewnią utrzymanie stabilnej pozycji.

Celem obserwacji sondy Gaia będzie miliard najjaśniejszych gwiazd Drogi Mlecznej, a dokładniej ich skomplikowany, dynamiczny ruch. Naukowcy zapewniają, że pomimo faktu, iż obserwowany będzie zaledwie 1% populacji gwiazd naszej Galaktyki, to jednak wystarczy to do dokładnego zdefiniowania jej struktury oraz tendencji rozwojowych. Przewiduje się rozpoczęcie badań za około 4 miesiące, po przeprowadzeniu wszystkich niezbędnych testów instrumentów naukowych Gai. Misja obserwatorium planowana jest na 5 lat.