Budżet NASA na pozostałą część 2014 roku

Po miesiącach opóźnień nastąpiło pierwsze z głosowań nad budżetem NASA na resztę roku fiskalnego 2014, który w USA kończy się we wrześniu.

Druga połowa zeszłego roku była wyjątkowo zła dla NASA. Wskutek konfliktu pomiędzy dwiema głównymi partiami politycznymi w USA nie udało się zatwierdzić nowego budżetu federalnego tego państwa przed początkiem roku fiskalnego, który zaczyna się 1 października. Przez kilkanaście dni trwał paraliż amerykańskiej administracji („government shutdown”), na której mocno ucierpiały różne amerykańskie biura, agencje, uczelnie, instytuty naukowe. Przykładowo, w NASA na przymusowy bezpłatny urlop wysłano 97% wszystkich pracowników i zatrzymano prace nad większością projektów.

Po „government shutdown” nadal trwał impas w wielu kwestiach związanych z budżetem USA. Politycy nie zajęli się także budżetem agencji kosmicznej NASA. Dopiero na początku stycznia amerykańska Izba Reprezentantów przegłosowała ustawę co do budżetu tej agencji.

Całkowity budżet NASA na rok fiskalny 2014 wyniósłby 17,6 mld USD. Jest to wartość o około 100 milionów dolarów niższa od tego, co wcześniej prezydent USA proponował. Z drugiej strony, jest to o kilkaset lub nawet ponad miliard od innych propozycji. W obecnej sytuacji ekonomicznej można to uznać za dobrą wiadomość.

Jest to jednak wciąż dość ograniczony budżet, który „przycina” wiele programów. Przykładowo, na program komercyjnych lotów załogowych (Commercial Crew Program) przeznaczono 696 milionów USD, z czego 171 milionów „zamrożono” i ich użycie będzie możliwe dopiero po spełnieniu pewnych warunków. W efekcie komercyjny program załogowy będzie mógł skorzystać przynajmniej czasowo z 525 milionów USD, co odpowiada wartości 2013 roku. Podniosły się już głosy, że takie „przycięcie” funduszy ogranicza szanse na rozpoczęcie regularnych lotów załogowych w 2017 roku.

Na programy naukowe w 2014 roku ma być przeznaczone około 5,2 mld USD, o około 200 milionów więcej od propozycji prezydenta USA i o 400 milionów więcej niż w 2013 roku. Z tego 658 milionów ma być przekazane na prace nad teleskopem JWST.

Projekty eksploracyjne miałyby otrzymać w tym roku 4,1 miliarda USD, o około 400 milionów więcej niż rok temu. Z tego 1,9 miliarda USD zostanie przeznaczone na rakietę SLS oraz potrzebną infrastrukturę naziemną. Na kapsułę MPCV Orion, której pierwszy lot powinien nastąpić we wrześniu 2014, w tym roku fiskalnym NASA by otrzymała 1,2 miliarda USD.

Prace związane z Międzynarodową Stacją Kosmiczną (ISS) w tym roku fiskalnym otrzymałyby budżet 3,8 miliarda USD, o około 100 milionów dolarów więcej niż rok temu. Z kolei na prace „Cross-Agency Support” (CAS), które wspierają działania NASA oraz utrzymanie placówek tej agencji ma być przeznaczone około 2,8 miliarda USD, o około 100 milionów dolarów mniej niż w 2013 roku.

Na działania związane z edukacją NASA ma otrzymać około 117 milionów USD, o około 22 miliony dolarów więcej od propozycji prezydenta USA. Edukacja w NASA przeżywa od pewnego czasu poważne problemy – agencja zadecydowała o drastycznym ograniczeniu wydatków i ich przeznaczeniu na najważniejsze „flagowe” projekty.

Ustawa teraz zostanie przegłosowana przez amerykański Senat. W ciągu kilku najbliższych tygodni powinniśmy poznać ostateczny plan finansowania NASA na ten rok fiskalny. Z kolei już w kwietniu powinno dojść do prezentacji prezydenckiej propozycji budżetu NASA na przyszły rok fiskalny.

Wciąż jednak nie wiadomo jaki jest los załogowej wyprawy “po planetoidę”, choć coraz więcej przemawia za porzuceniem tej koncepcji.