KOI-314c – mały gazowy gigant

Nie wszystkie gazowe giganty muszą być duże. Najmniejszym dotąd wykrytym „gigantem” jest KOI-314c – czekająca na potwierdzenie egzoplaneta niewiele większa od Ziemi.

Spośród kilku tysięcy egzoplanet wykrytych, ale wciąż czekających na potwierdzenie znajduje się wiele „osobliwości”. Najnowszym dodatkiem na tej liście jest KOI-314c (KOI – Kepler Object of Interest), czyli obiekt planetarny wykryty przez kosmiczne obserwatorium Kepler i czekający na potwierdzenie przy użyciu innych obserwatoriów. Jego istnienie (ściślej – kandydaturę) ogłoszono 6 stycznia tego roku.

KOI-314c ma masę zbliżoną do Ziemi, ale średnica tej egzoplanety jest większa o 60% od naszej planety. Oznacza to bardzo małą gęstość tej planety pozasłonecznej i co za tym idzie – znacznie mniejszy udział skał w jej budowie. W konsekwencji, KOI-314 c powinien być “gazowym gigantem”.

Gęstość KOI-314c jest wyliczona na około 30% większą od wody, co sugeruje bardzo wydatną atmosferę, złożoną głównie z wodoru i helu. KOI-314c krąży dość blisko swej gwiazdy macierzystej (czerwony karzeł) i temperatura tej egzoplanety jest liczona na około 105 stopni Celsjusza. Jest to zbyt dużo, by woda mogła istnieć w formie cieczy.

Prawdopodobnie kiedyś KOI-314c był „mini-Neptunem” o większej masie, jednak intensywne promieniowanie gwiazdy macierzystej doprowadziło do usunięcia większości atmosfery. Ten proces prawdopodobnie nadal trwa i KOI-314c wciąż traci swoją masę. W układzie KOI-314 krąży jeszcze KOI-314b, o masie cztery razy większej od Ziemi.

(Cfa)