Start Antaresa opóźniony przez wiatr słoneczny

Firma Orbital Science Corporation odwołała dzisiejszy start rakiety Antares ze statkiem zaopatrzeniowym Cygnus ze względu na wysoki poziom promieniowania słonecznego. Przedstawiciele firmy donoszą jednak, że start odbędzie się w najbliższy czwartek. Będzie to pierwsza regularna misja Cygnusa na Międzynarodową Stację Kosmiczną.

Mierząca ponad 40 metrów rakieta Antares była już ustawiona na wyrzutni znajdującej się na wyspie Wallops w stanie Wirgina (USA). Dwustopniowa konstrukcja, która miała wynieść na orbitę kapsułę Cygnus, nie wystartowała jednak zgodnie z planem.

Dzień przed planowanym startem (wtorek, 7 stycznia br.) wzmogła się aktywność słoneczna. Na skutek wiatru słonecznego wzrósł poziom promieniowania, przekraczając granice bezpieczeństwa dla rakiety nośnej Antares. Promieniowanie mogłoby uszkodzić podzepoły elektroniczne (np. pamięć) w drugim stopniu rakiety już podczas startu. W tej sytuacji inżynierowie firmy Orbital podjęli decyzję o przełożeniu lotu. Warto pamiętać, że opisywany w tym artykule lot miał się odbyć już w połowie grudnia, jednak musiał zostać odłożony na skutek awarii systemu chłodzenia na Stacji ISS.

Rakieta Antares złożona jest z dwóch członów. Pierwszy człon napędzany jest przez dwa silniki Aerojet Rocketdyne AJ26, spalające paliwo płynne, drugi zaś przez silnik na paliwo stałe ATK CASTOR 30B. Rola rakiety zakończy się ok. 10 minut po starcie, gdy Cygnus całkowicie się od niej oddzieli i ruszy ku miejscu przeznaczenia.

Cygnus osiągnie ISS dzięki zainstalowanym silniczkom. W odległości ok. 12 metrów od Stacji rozpocznie się manewr przyłączenia statku do portu modułu Harmonia za pomocą robotycznego ramienia Stacji. Statek dostarczy astronautom na Stacji m.in. sprzęt naukowy do badań prowadzonych przez załogę (masa wynoszonego ładunku to ok. 1500 kg). Po około 40 dniach statek zostanie odłączony od Stacji i skieruje się ku Ziemi.

Przełożona misja Cygnusa jest pierwszą z programu 8 lotów zaopatrzeniowych na Międzynarodową Stację Kosmiczną, realizowanych przy współpracy z prywatnym partnerem. W ramach tego programu Orbital dostarczy na ISS ładunek o łącznej masie ok. 20 tys. kg. Dotychczas przeprowadzono jeden udany lot Cygnusa (wrzesień ub.r.) w ramach misji demonstracyjnej.

Załoga ISS nie odczuwa na szczęście negatywnych skutków wiatru słonecznego. Jeżeli warunki pogodowe się poprawią, start Antaresa odbędzie się w czwartek, o godzinie 19:10 CET (czasu polskiego).

Zapraszamy do zapoznania się z naszym opisem rakiety Antares.

(SFN, Orbital)