HD 106906 b – 650 jednostek astronomicznych od swej gwiazdy!

Niedawno doniesiono o istnieniu planety pozasłonecznej o oznaczeniu HD 106906 b. Jest to duży i młody gazowy gigant, krążący w rekordowej odległości 650 jednostek astronomicznych od swej gwiazdy macierzystej.

Ludzkość skatalogowała już ponad tysiąc potwierdzonych planet pozasłonecznych i ponad trzy tysiące kandydatów czekających na potwierdzenie. Pośród tych egzoplanet znajdują się prawdziwe osobliwości: gazowe giganty krążące bardzo blisko swych gwiazd macierzystych. Takich egzoplanet jest duża część, jednak to nie jedyny typ odkrywanych obiektów planetarnych. Od niedawna wykrywane są także planety pozasłoneczne krążące bardzo daleko od swych gwiazd. Rekordzistką wśród nich jest odkryta w tym roku HD 106906 b.

Egzoplaneta HD 106906 b, jedyna dotychczas odkryta planeta w układzie HD 106906, krąży wokół swej gwiazdy w odległości aż 650 jednostek astronomicznych. Ta odległość odpowiada odległości o 650 razy większej niż dystans dzielący Ziemię i Słońce, około 65 razy odległości dzielącej Słońce i Saturna oraz 22 razy dalej niż Neptun krąży wokół naszej Dziennej Gwiazdy. Co prawda w naszym Układzie Słonecznym występują obiekty, których aphelia są rzędu kilkuset albo nawet i ponad tysiąca jednostek astronomicznych, są to jednak małe obiekty o bardzo ekscentrycznych orbitach.

Co wiemy o HD 106906 b? Masa tej egzoplanety jest szacowana na około 11 mas Jowisza (plus minus dwie masy tego gazowego giganta). HD 106906 b to młody obiekt – liczy sobie około 13 milionów lat, a temperatura sięga 1500 stopni Celsjusza. Jak na razie nie udało się wyznaczyć parametrów orbity HD 106906 b – nie wiadomo, czy orbita jest kołowa czy też eliptyczna. Jest więc możliwe, że dziwna odległość HD 106906 b jest związana z dużą eliptycznością orbity.

Jeśli jednak okaże się, że orbita HD 106906 b nie jest eliptyczna, to astronomowie będą mieć nie lada problem do rozwiązania. Odległość tej egzoplanety jest zbyt duża jak na obecnie uważane za prawidłowe modele formacji planet.

Odkrycia HD 106906 b dokonano dzięki technice bezpośredniej detekcji obiektu – egzoplaneta jest doskonale widoczna na obrazach uzyskanych przez duży teleskop. Odkrycie zawdzięczamy teleskopowi Magellana w Chile.

(EXO)