Mars Orbiter Mission w drodze ku Czerwonej Planecie

Sukcesem zakończyła się zmiana trajektorii indyjskiej sondy Mars Orbiter Mission. Do Czerwonej Planety sonda dotrze we wrześniu 2014 roku.

Start Mars Orbiter Mission (MOM) nastąpił 5 listopada. Jest to pierwsza indyjska misja, której celem jest planeta Mars. Sonda nie została umieszczona na trajektorii bezpośrednio prowadzącej ku Czerwonej Planecie, lecz na eliptycznej orbicie wokółziemskiej. Następnie, co kilka dni dochodziło do zmiany parametrów tej orbity za pomocą pokładowych silniczków MOM. Wreszcie, 31 listopada 2013 roku nastąpiła ostatnia zmiana trajektorii i sonda skierowała się ku Czerwonej Planecie.

Do Marsa sonda MOM powinna dotrzeć około 24 września przyszłego roku. Misja ma głównie charakter technologiczny – jej celem jest sprawdzenie parametrów instrumentów zainstalowanych na pokładzie jak i całej sondy. Masa MOM to około 1350 kilogramów.

Jeśli etap dotarcia na orbitę Marsa się powiedzie, to Indie dołączą do elitarnego grona narodów (jako pierwszy z Azji), którym udało się do tej pory tego dokonać. Należą do nich obecnie Stany Zjednoczone, Rosja (ZSRR) oraz Europejska Agencja Kosmiczna. Wcześniej kontrolerzy indyjskiej misji będą musieli zmierzyć się z wyzwaniami związanymi z podróżą poprzez przestrzeń międzyplanetarną (m.in. dłuższa komunikacja).

Ta indyjska misja na Marsa zatwierdzona została w sierpniu 2011 roku, a budowa sondy zabrała mniej niż dwa lata! Takie tempo przygotowań wynikało przede wszystkim z bazowania na projekcie innej indyjskiej sondy kosmicznej – pomyślnie przetestowanej w 2008/2009 roku księżycowej Chandrayaan. Koszt budowy sondy MOM szacowany jest na 73 mln dolarów. Za budowę MOM jest odpowiedzialna indyjska agencja kosmiczna (ISRO).

(PFA, LK, Phys)