Odkrywcy.pl: najciekawsze artykuły września

Prezentujemy 3 wybrane artykuły opublikowane ostatnio w serwisie Odkrywcy.pl.

Tak będzie wyglądała śmierć Słońca

Astronomowie za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a sfotografowali gwiazdę podobną do Słońca, która przeszła w kolejną fazę „umierania”.

Wewnątrz Słońca zachodzą reakcje termojądrowe, w których wodór zamieniany jest w hel. Jednak jak przewidują naukowcy za około 5 mld lat paliwo to się skończy. Kiedy zabraknie wodoru, jednocześnie zajdą dwa procesy: z jednej strony, gwiazda zacznie się kurczyć, z drugiej jednak odepchnie od siebie swoją zewnętrzną atmosferę. Słońce najpierw zmieni się “na chwilę” w tzw. czerwonego olbrzyma, a następnie zakończy swój żywot jako biały karzeł.

Więcej w serwisie Odkrywcy.pl.

Czy ciemna energia istnieje?

W 1998 r. astronomowie odkryli, że wszechświat się rozszerza w coraz szybszym tempie. Nie wiadomo, co powoduje to przyspieszenie, więc naukowcy wymyślili pojęcie „ciemnej energii”, która pozwalała na wyjaśnienie zarówno samego zjawiska przyspieszenia, jak i problemu brakujących 2/3 masy w kosmosie.

W takim ujęciu ciemna energia pozwalałaby zbilansować rachunki fizyków, które jak dotąd się nie zgadzają, i przybliżyć nas do wyjaśnienia natury wszechświata. W tym celu zainicjowano przeprowadzenie trzech ogromnych eksperymentów umożliwiających lepsze zrozumienie ciemnej energii.

Więcej w serwisie Odkrywcy.pl.

Najpiękniejsze zdjęcia z teleskopu Spitzera

Kosmiczny Teleskop Spitzera (ang. SST Spitzer Space Telescope) przeznaczony jest do obserwacji kosmosu w zakresie promieniowania podczerwonego. Został wystrzelony w przestrzeń kosmiczną w 2003 roku i od tego czasu za jego pomocą astronomowie z NASA wykonali tysiące zdjęć przestrzeni kosmicznej.

Teleskop ten nazwany został na cześć Lymana Spitzera, jednego z najbardziej wpływowych naukowców XX wieku, który w latach 40. jako pierwszy zaprezentował ideę umieszczania teleskopów w przestrzeni kosmicznej. Odkrywcy.pl prezentują galerię zdjęć wykonanych przez teleskop Spitzera.

Galeria w serwisie Odkrywcy.pl.

Prezentowane artykuły pochodzą z serwisu Odkrywcy.pl, należącego do Wirtualnej Polski. Serwis Kosmonauta.net współpracuje z serwisem odkrywcy.pl wymieniając się najciekawszymi artykułami.