Egzoplaneta blisko centrum Drogi Mlecznej

Międzynarodowy zespół astronomów doniósł o wykryciu egzoplanety znajdującej się w centrum naszej Galaktyki. Obiekt otrzymał oznaczenie MOA-2011-BLG-293Lb i jest masywnym gazowym gigantem. Co ciekawe, obiekt może krążyć w ekosferze swojej gwiazdy.

W katalogu znanych i potwierdzonych planet pozasłonecznych figuruje już prawie tysiąc egzoplanet. Większość z nich krąży w naszym kosmicznym „sąsiedztwie”. Znacznie mniej natomiast znamy planet pozasłonecznych znajdujących się dalej, w szczególności w obszarach centralnych naszej Drogi Mlecznej.

MOA-2011-BLG-293Lb jest ciekawym odkryciem, które zasługuje na szczegółowy opis. Ta egzoplaneta jest 4 razy większa od Jowisza i posiada masę około 5 razy większą od największej planety naszego Układu Słonecznego. Ta planeta pozasłoneczna krąży wokół swej gwiazdy macierzystej, nieco mniej masywnej od Słońca, w odległości około 1,1 jednostki astronomicznej (około 165 mln kilometrów) Wyliczenia sugerują, około 53% prawdopodobieństwo obecności MOA-2011-BLG-293Lb w ekosferze gwiazdy, 35% prawdopodobieństwo krążenia w bliskiej odległości od ekosfery i 12% na obecność poza tzw. „linią śniegu”. Oczywiście te wartości zostały wyliczone bez wpływu atmosfery MOA-2011-BLG-293Lb. Warto dodać, że egzoplaneta może posiadać duże księżyce, nawet większe od Ziemi. Jeżeli MOA-2011-BLG-293Lb rzeczywiście krąży w ekosferze, jej księżyce mogą być zdatne do utrzymania życia.

MOA-2011-BLG-293Lb odkryto za pomocą techniki mikrosoczewkowania grawitacyjnego. Bardzo ciekawe wyniki przyniósł pomiar dystansu do tej egzoplanety – około 7,7 kiloparseków od Ziemi, czyli około 25,1 tysiąca lat świetlnych. Oznacza to, że egzoplaneta krąży wewnątrz centralnego „zgrubienia” Drogi Mlecznej, dość blisko centrum naszej Galaktyki. O ile już ponad 7 lat temu odkryto pierwsze egzoplanety w centralnej części Drogi Mlecznej, o tyle MOA-2011-BLG-293Lb jest pierwszą planetą pozasłoneczną, która może krążyć w ekosferze. Jest to dość ważne odkrycie, gdyż wielu astronomów uważa region centralny naszej Galaktyki za miejsce niezdatne do powstania i utrzymania życia z uwagi na bliskość, wiek i ilość okolicznych gwiazd. Jest możliwe, że dzięki MOA-2011-BLG-293Lb dowiemy się nieco więcej na temat warunków panujących wewnątrz naszej Drogi Mlecznej, szczególnie w kontekście utrzymania życia.

(arxiv)