Trening przed i w trakcie misji kosmicznej

Jak wygląda trening astronautów przed i w trakcie misji kosmicznej? Niedawno NASA opublikowała dwa nagrania, które pokazują intensywność wymaganych ćwiczeń fizycznych.

Wielomiesięczna wyprawa w przestrzeń kosmiczną to duże wyzwanie dla organizmu człowieka. Potrzebne jest odpowiednie przygotowanie, także pod względem fizycznym. O intensywności ćwiczeń fizycznych można się przekonać obserwując przygotowania astronauty Michaela Hopkins’a, który 26 września wystartuje na pokładzie rosyjskiej kapsuły Sojuz TMA-10M w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Poniższe nagranie prezentuje ćwiczenia fizyczne tego astronauty przed misją kosmiczną.

Trening Mike Hopkinsa przed misją kosmiczną / Credits – NASA Johnso

Z kolei Karen Nyberg, obecnie przebywająca na pokładzie ISS, na poniższym nagraniu prezentuje jeden z rodzajów typowych ćwiczeń na pokładzie Stacji. W przypadku pobytu w warunkach mikrograwitacji dużą uwagę zwraca się na ćwiczenia dolnych partii ciała. Ma to związek z mniejszą ruchliwością i obciążeniem kończyn w trakcie misji na ISS.

Trening Karen Nyberg na pokładzie ISS / Credits – NASA Johnso

Jest możliwe, że dojdzie do pewnej intensyfikacji ćwiczeń fizycznych w przypadku dłuższych niż obecnie misji kosmicznych. Będzie to mieć duże znaczenie podczas wszystkich wypraw załogowych poza bezpośrednie otoczenie Ziemi, np. ku planetoidom typu NEO czy ku planecie Mars. Do pierwszych takich misji powinno dojść w następnej dekadzie. Wcześniej, już od wiosny 2015 roku, przeprowadzane będą roczne misje załogowe na ISS. W pierwszej misji tego typu weźmie udział Amerykanin Scott Kelly i Rosjanin Michaił Kornijenko.

Misja Sojuz TMA-10M jest komentowana na Polskim Forum Astronautycznym. Z kolei prace na pokładzie ISS można śledzić w oddzielnym wątku na Polskim Forum Astronautycznym.