Cztery lata programu CCP

Właśnie mijają cztery lata programu NASA o nazwie Commercial Crew Program. Celem tego programu jest doprowadzenie do rozpoczęcia komercyjnych lotów załogowych na niską orbitę wokółziemską, co powinno nastąpić około 2016-2017 roku.

Commercial Crew Program (CCP) to inicjatywa amerykańskiej agencji kosmicznej NASA. Celem CCP jest doprowadzenie do stworzenia kolejnej generacji amerykańskich pojazdów załogowych, swoistych „następców” programu wahadłowców. Tym razem jednak operatorem nie będzie NASA – mają to być komercyjne firmy.

Aktualnie w CCP uczestniczą trzy firmy:

• SpaceX z kapsułą Dragon Rider (kapsuła z zintegrowaną sekcją serwisową, wynoszona przez rakietę Falcon 9),
  • Sierra Nevada z mini-wahadłowcem Dream Chaser (konstrukcja kompozytowa, lądowanie na lotnisku, wynoszona rakietą Atlas V),
  • Boeing z kapsułą CST-100 (klasyczna metalowa kapsuła o kształcie znanym z dawnych statków Apollo lub obecnie budowanego MPCV Orion dla 7 osób, wynoszona przez rakietę Atlas V),

Początki programu CCP sięgają połowy zeszłej dekady, kiedy to NASA rozpoczęła program komercyjnego dostarczania ładunku na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS). Efekty tego programu w tej chwili widać – jedna firma (SpaceX) regularnie dostarcza ładunek na ISS, a druga (Orbital) powinna rozpocząć loty już w najbliższych miesiącach.

Na bazie doświadczeń w programie z dostarczeniem ładunku do ISS rozpoczęto realizację części załogowej. I tak program CCP jest realizowy w kilku rundach (CCDev, CCDev 2 czy aktualna CCiCap), który zakończy się regularnymi usługami dostarczania ludzi do Stacji. W tej chwili nie wiadomo dokładnie ile z firm biorących udział w programie CCP otrzyma kontrakty na loty załogowe, gdyż jest to związane z problemami budżetowymi NASA i decyzjami politycznymi. Niemniej jednak pierwsze lata programu, pomimo trudności, doprowadziły do rozwoju technologii, które bez wsparcia NASA prawdopodobnie nie zostałyby rozwinięte.

Cztery lata programu CCP to prawdopodobnie „środek” wszystkich wysiłków. Wszystkie trzy firmy uczestniczące w tym programie zaczynają testować swój sprzęt, infrastrukturę oraz procedury lotów. Przykładowo, niedawno mini-prom Dream Chaser dokonał pierwszych testów kołowania na płycie lotniska, a niebawem rozpoczną się pierwsze loty ślizgowe.

Z okazji czwartego roku CCP NASA opublikowała poniższe nagranie:

{youtube}EUXG4xwLnBQ{/youtube}
Cztery lata programu CCP / Credits – NASA

Kiedy rozpoczną się regularne loty załogowe komercyjnych pojazdów? W tej chwili wydaje się, że do pierwszego regularnego lotu tego typu dojdzie nie wcześniej niż pod koniec 2017 roku. Wcześniej, być może w 2016 roku, dojdzie do pierwszych lotów testowych przynajmniej jednego z pojazdów biorących udział w programie CCP.

Pierwszy załogowy lot komercyjnego pojazdu na orbitę będzie ważnym dokonaniem dla astronautyki. Ten moment może nastąpić już za kilka lat – właśnie dzięki programowi CCP realizowanemu przez NASA.