Przerwany start japońskiego Epsilona

Błąd oprogramowania przerwał przygotowania do wczorajszego startu japońskiej rakiety nośnej Epsilon.

Przygotowania do wtorkowego, dziewiczego startu japońskiej stałopędnej rakiety nośnej Epsilon został przerwany na 19 sekund przed planowanym oderwaniem się od Ziemi (13:45:00 czasu lokalnego). Przyczyną był najpewniej błąd programistyczny i niepełne testy.

Jak podaje agencja prasowa Kyodo, komputer kontrolujący start wykrył błędną pozycję rakiety na stanowisku startowym, która potem okazała się być prawidłową. Cytowane źródło mówi, że to “może być elementarny, ale nie poważny błąd”. Inspekcja stwierdziła, że pozycja rakiety była prawidłowa, oraz że czujniki położenia rakiety pracują prawidłowo, podobnie jak komputer sterujący.

Ponowienie startu powinno nastąpić dość szybko, ale nowa data nie została jeszcze podana.

Trzystopniowa rakieta Epsilon ma 24,4 metra długości, 2,6 metra średnicy, i posiada masę 91 ton. Jest następczynią rakiety M-5, która w 2006 roku wyniosła w przestrzeń kosmiczną sodę Hayabusa. Ładunkiem rakiety jest teleskop kosmiczny SPRINT-A (Spectroscopic Planet Observatory for Recognition of Interaction of Atmosphere, czyli w wolnym tłumaczeniu: spektroskopowe obserwatorium planet do rozpoznawania oddziaływań atmosfery). Jest to pierwsza misja poświęcona obserwacjom planet Układu Słonecznego z orbity okołoziemskiej.