Rosyjski spacer EVA-34 (16.08.2013)

Szesnastego sierpnia odbył się rosyjski spacer kosmiczny EVA-34. Zupełnie niespodziewanie ten spacer okazał się być rekordowym w rosyjskich statystykach.

W pierwszej połowie przyszłego roku do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) zostanie dołączony nowy rosyjski moduł – MLM Nauka. Będzie to najcięższy moduł rosyjskiego segmentu ISS – jego masa przewyższy 20 ton. Będzie to o kilkaset kilogramów więcej od wchodzących w skład stacji modułów Zwiezda i Zarja. MLM Nauka będzie służyć kilku celom, m.in. składowaniu sprzętu czy cumowaniu rosyjskich statków transportowych. Przede wszystkim jednak wewnątrz tego nowego modułu będą prowadzone badania naukowe, które obecnie na pokładzie innych rosyjskich modułów są przeprowadzane w dość ograniczonym zakresie.

Aby przygotować Stację na przyjęcie nowego modułu, potrzebne są dedykowane spacery kosmiczne, w trakcie których m.in. następuje instalacja niezbędnego sprzętu, takiego jak kable zasilające i Ethernet. Właśnie temu służył spacer EVA-34, który odbył się 16 sierpnia 2013 roku. W przestrzeń kosmiczną z modułu Pirs wyszli kosmonauci Fiodor Jurczychin i Aleksandr Misurkin. Spacer rozpoczął się o godzinie 16:36 CEST.

{youtube}1SwFkg6wf0w{/youtube}

Animacja przedstawiająca skrótowy przebieg prac spaceru EVA-34 / Credits: youtube.com, ReelNASA

Koniec spaceru nastąpił po siedmiu godzinach i 28 minutach. Zupełnie niespodziewanie okazało się, że EVA-34 był najdłuższym spacerem w historii rosyjskich spacerów kosmicznych. EVA-34 pobił poprzedni rekord rosyjskiego spaceru o 12 minut. Poprzedni rekord należał do spaceru z 1990 roku, wykonanego na stacji Mir.

Już w przyszłym tygodniu dojdzie do kolejnego rosyjskiego spaceru kosmicznego. Celem EVA-35 będą dalsze prace związane z przygotowaniem ISS na przyjęcie modułu MLM Nauka.

Relacja ze spaceru kosmicznego prowadzona była na Polskim Forum Astronautycznym