Starty suborbitalnych rakiet w sierpniu i lipcu

We wtorek doszło do startu suborbitalnej rakiety Terrier-Improved Malemute z ośrodka Wallops (USA), na pokładzie której znalazły się eksperymenty studentów z różnych uczelni. Był to jeden z wielu przeprowadzonych na świecie lotów suborbitalnych rakiet na przestrzeni ostatniego miesiąca.

Loty suborbitalne są przeprowadzane w obecnych czasach dość powszechnie. Na przestrzeni ostatniego miesiąca odbyło się kilka ciekawych lotów.

12 lipca doszło do startu izraelskiej rakiety Jericho-3 (prawdopodobnie nieoficjalna nazwa) z portu Palmachim.

15 lipca o godzinie 7:53 CEST z europejskiego portu kosmicznego Esrange Space Center w Szwecji doszło do wystrzelenia brazylijskiej rakiety VS-30. W ramach programu badawczego o nazwie MAPHEUS 4 niemieckiej agencji kosmicznej DLR przeprowadzono przy przeciążeniach w zakresie 4-10 g oraz czasie mikrograwitacji około 3 minut badania nad zagadnieniami związanymi z materiałami, m.in.: żelowaniem, naturą granulowania, dyfuzją oraz mieszaniem stopów metali. Ładunek MAPHEUS 4 (Materialphysikalische Experimente unter Schwerelosigkeit, Material Physics under Microgravity Conditions) został pomyślnie z powrotem podjęty. Start rakiety VS-30 oraz logo programu badawczego ilustruje drugie zdjęcie w galerii.

20 lipca o godzinie 4:00 i 4:57 CEST wystartowały odpowiednio rakiety S-310-42 oraz S-520-27, które osiągnęły wysokości 139 i 316 km. Starty przeprowadzone zostały przez Japońską Agencję Kosmiczną (JAXA), a celem udanej kampanii były pomiary właściwości górnych warstw atmosfery. Zdjęcie rakiet znajduje się na trzecim miejscu w galerii tego artykułu.

8 sierpnia o godzinie 22:10 CEST z bazy White Sands Missile Range wystrzelona została rakieta Black Brant IX z solarnym teleskopem na pokładzie. W ramach misji o nazwie VERIS (VEry High Resolution Imaging Spectrograph) wykonano szereg badań związanych ze Słońcem. Ładunek badawczy wyniesiony został na wysokość nieco ponad 280 km.

12 sierpnia Indie wystrzeliły rakietę testową o nazwie Prithvi II, która zdolna jest do przenosin ładunków nuklearnych o masie 500-1000 kg na odległość do 350 km.

Wreszcie 13 sierpnia o godzinie 14:00 CEST została wypuszczona rakieta Terrier-Improved Malemute z ośrodka Wallops Flight Facility agencji NASA. W ramach programu RockSat-X realizowanego przy wsparciu Colorado Space Grant Consortium studenci uzyskali okazję wystawić swoje eksperymenty na warunki lotu na orbitę okołoziemską. Program jest zatem doskonałą szansą na przekucie zdobytej na uczelniach wiedzy w realne projekty inżynieryjne. Po osiągnięciu wysokości nieco ponad 150 km rakieta powróciła na Ziemię. Podjęcie ładunku nastąpiło jeszcze w tym samym dniu. Studenci otrzymali z powrotem swoje eksperymenty w celu rozpoczęcia analizy ich stanu po odbyciu lotu suborbitalnego.

{youtube} 6sVEfhToeKU{/youtube}