Juno na półmetku swojej podróży do Jowisza

Amerykańska sonda kosmiczna Juno przebyła 2 dni temu połowę dystansu do systemu Jowisza. Za kilka miesięcy wróci jednak w okolice Ziemi…

12 sierpnia 2013 roku o godzinie 14:25 CEST odometr sondy wskazał przebyte 9,464 astronomicznych jednostek (gdzie 1AU równe jest średniej odległości Ziemi do Słońca, a zatem około 150 mln km). Juno przebywała jednak w tym momencie w odległości “zaledwie” 55,46 mln km od Ziemi. Wbrew pozorom nie oznacza to jednak, że dystans do Jowisza ulega ciągłemu pomniejszaniu.

Kolejnym istotnym wydarzeniem w trwającej 5 lat podróży do systemu Jowisza będzie przelot w pobliżu Ziemi na początku października tego roku. Sonda zbliży się na odległość około 559 km do powierzchni naszej planety w celu uzyskania dodatkowego „kopa grawitacyjnego”. Prędkość sondy znacząco wzrośnie, dzięki czemu następnym przystankiem będzie już Jowisz. Cel ma zostać osiągnięty 4 lipca 2016 roku.

Misja Juno rozpoczęła się 5 sierpnia 2011 rok. W momencie dotarcia do Jowisza sonda rozpocznie wykonywanie 33 orbit, które przebiegać będą nad biegunami planety. W procesie zbioru danych wykorzystane zostanie wszystkie 8 instrumentów naukowych, dzięki którym naukowcy zbadają atmosferę, magnetosferę oraz strukturę Jowisza. Prawdopodobnie zostaną także przeprowadzone badania nad jądrem planety.

Sonda Juno wykonuje manewry kosmiczne dość regularnie. Po raz ostastni pisaliśmy o nich kilka miesięcy temu.

{module[346}