HTV-4 przycumował do ISS

W piątek o godzinie 13:22 CEST czwarty Bocian został uchwycony przez ramię SSRMS Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Przyłącznie do dolnego węzła modułu Node 2 nastąpiło cztery godziny później o 17:38.

Japoński statek logistyczny HTV-4 wystrzelony został w sobotę, 3 sierpnia. Przez ostatnie 6 dni pojazd doganiał stację kosmiczną. Gdy dotarł na miejsce, astronauci przechwycili Bociana przy pomocy mechanicznego ramięnia SSRMS i przyłączyli go do dolnego węzła modułu Node 2 (Harmony).

Statek HTV jest obecnie jednym z dwóch pojazdów kosmicznych (drugim jest kapsuła Dragon firmy SpaceX), które mogą dostarczać ładunki instalowane wewnątrz oraz na zewnątrz stacji. Pojazdy HTV mogą przewieźć aż do 6 ton ładunku.

Oprócz wody, jedzenia, ubrań i innych potrzebnych rzeczy dla astronautów HTV-4 dostarczył również drugiego robota na pokład stacji kosmicznej. To mniejszy kuzyn amerykańskiego Robonauty, japoński Kirobo. Jest on w stanie prowadzić rozmowy z astronautami na orbicie i będzie używany do badań psychologicznych. Innym eksperymentem będzie RRM (Robotic Refueling Mission), będący kolejnym etapem badań nad metodami transferu paliwa na orbicie.

{youtube}bAWo0HjUyOc{/youtube}

HTV-4 przybywa do ISS. Credits: NASA TV

Na pokładzie HTV znajdują się również cztery cubesaty, które później zostaną wypuszczone ze śluzy modułu Kibo: japońsko-wietnamski obserwacyjny Pico Dragon oraz zbudowany w centrum NASA w Ames, testujący metody deorbitacyjne TechEdSat-3. Pozostałe dwa to zbudowane w ramach kampanii crowdfundingowych Ardusat-1 oraz Ardusat-X. Będą one testowały otwarte platformy hardware’owe, które będzie można programować na orbicie. Warto tu dodać, że polska społeczność związana z Polskim Forum Astronautycznym także uzyskała czas dostępu do jednego z tych satelitów.

Credits: NSF