Etap PDR rakiety SLS osiągnięty

NASA poinformowała, że zakończono pozytywnie całościowy, wstępny przegląd projektu rakiety Space Launch System.

Obecne plany eksploracyjne amerykańskiej agencji NASA opierają się na dwóch podstawowych elementach – rakiecie Space Launch System (SLS) i kapsule MPCV Orion. Pierwszy lot rakiety SLS planowany jest na koniec 2017 roku – misja nosi nazwę Exploration Mission-1 (EM-1). W tym locie SLS powinna wynieść kapsułę MPCV Orion na misję w okolice Księżyca, jeszcze bez załogi. Dokładny cel misji EM-1 jest w tej chwili przedmiotem analiz – niedawno NASA zgłosiła chęć zmiany założeń tej wyprawy.

Zanim dojdzie do pierwszego lotu SLS, konieczne będzie wykonanie szeregu prac badawczo-rozwojowych, które zakończą się budową i testami pierwszego egzemplarza tej rakiety. Te prace podzielone są na etapy.

Pierwszego sierpnia NASA ogłosiła, że zakończono etap wstępnego przeglądu projektu rakiety SLS. Ten etap nosi nazwę Preliminary Design Review (PDR). Prace przy etapie PDR trwały kilka miesięcy, w trakcie których rozpoczęła się budowa poszczególnych elementów pierwszej rakiety SLS. Warto tu dodać, że część etapu PDR dla SLS, tzn. dla poszczególnych elementów składowych tej rakiety, została już wykonana w grudniu zeszłego roku, o czym można przeczytać w naszym wcześniejszym artykule. PDR opisywany w tym artykule dotyczy całości architektury rakiety SLS.

W podstawowej konfiguracji rakieta SLS będzie zdolna do wyniesienia 70 ton na niską orbitę wokółziemską (LEO). Ta rakieta będzie wyposażona w 4 silniki dolnego stopnia wspomagane dwoma rakietami na paliwo stałe i będzie mieć całkowitą wysokość 97,8 metra. Docelowo ma powstać także rozwojowa wersja SLS – zdolna do wyniesienia 130 ton na LEO. Równolegle z ogłoszeniem osiągnięcia etapu PDR NASA opublikowała kilka nowych grafik rakiety SLS, które prezentujemy w galerii tego artykułu.  NASA także opublikowała nagranie dotyczące etapu PDR rakiety SLS, które prezentujemy poniżej.

{youtube}ig98h3Q9iu4{/youtube}
Etap PDR rakiety SLS / Credits – NASA

Kolejnym etapem projektu SLS będzie tzw. „Key Decision – C”, będący kolejnym krokiem w weryfikacji zgodności prac z wcześniejszymi założeniami. W tym przypadku w grę wejdą także dokładne prace nad aspektami finansowymi.

W ciągu 2-3 najbliższych lat dojdzie do krytycznego przeglądu projektu (CDR). Pozytywne przejście etapu CDR pozwoli na przeprowadzenie w terminie pierwszego testowego lotu rakiety SLS.

Jednocześnie pojawia się krytyka kosztów programu SLS. Krytycy, niezależni od NASA wskazują, że cena za lot rakiety SLS oraz kapsuły MPCV Orion będzie tak wysoka, że ograniczy ilość misji do jednej na rok lub nawet dwa lata. Jednocześnie, całkowite koszty programu będą porównywalne lub wyższe z zakończonym dwa lata temu programem STS (promów kosmicznych). Jednakże, w porównaniu do wahadłowców, które latały kilka razy do roku, w przypadku SLS+MPCV Orion raczej można się spodziewać bardzo małej ilości wypraw kosmicznych.

Krytycy sugerują, że jedynym rozwiązaniem byłoby anulowanie programu SLS i zastąpienie tej rakiety konstrukcjami komercyjnymi. Co ciekawe, NASA nie akceptuje tej krytyki i uważa, że SLS będzie docelowo rakietą stosunkowo tanią w użytkowaniu. Wartości kosztów „za lot” oscylują od 0,5 aż do 5 miliardów dolarów.

(NASA, SR, TSR)