Polscy astronomowie mogą aplikować o czas na teleskopach ESO

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego poinformowało, że polscy astronomowie mają szanse aplikować o czas na teleskopach Europejskiego Obserwatorium Południowego na zasadach identycznych dla państw członkowskich tej organizacji.

Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) to europejska organizacja astronomiczna, dysponująca zestawem dużych teleskopów, zbudowanych w Chile. Polskie środowiska naukowe od kilku lat postulują wejście naszego państwa do struktur ESO – możliwe, że już niebawem do tego dojdzie. W styczniu tego roku odbyły się warsztaty ESO dla polskiego przemysłu.

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) poinformowało, że polscy astronomowie mają szanse aplikować o czas na teleskopach ESO na zasadach identycznych dla państw członkowskich tej organizacji. W związku z tym zorganizowane zostaną warsztaty przygotowawcze.

Prof. dr hab. Piotr Życki zaprasza wszystkich zainteresowanych do Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika w Warszawie (CAMK) na warsztaty przygotowawcze dla osób chcących takie wnioski obserwacyjne złożyć. Warsztaty poprowadzi dr Rodolfo Smiljanic (CAMK Toruń), który pracował w ESO i ma w związku z tym doświadczenie w przygotowywaniu i ocenie wniosków.

Warsztaty będą dwuetapowe. Pierwszy etap, podstawowe informacje o teleskopach, instrumentach, itd., odbędzie się 6 sierpnia w CAMKu w Warszawie (początek o godz 12:00). Drugi etap – tzw. „hands-on tutorial” dla przygotowania wniosków CAMK planuje zorganizować pod koniec sierpnia.

Dane kontaktowe: https://www.camk.edu.pl/pl/people/staff/ptz/

Redakcja serwisu Kosmonauta.net serdecznie dziękuje Panu Pawłowi Grochowalskiemu z CBK PAN za przesłaną informację.